Fortsätt till huvudinnehåll

Inlägg

Visar inlägg från september, 2014
Startsidan      |      Min nya blogg!      |     YouTube     |      Twitter      |      Podcasts      |      Hall of fame     |      Evolution

Dåliga försök att legitimera religion, del 89 av 100

I en serie av 100 bloggposter förklarar jag varför jag inte låter mig övertygas att religion har en plats i ett anständigt samhälle. Argumenten som jag tar upp har använts av ateister eller troende. Här är den åttionionde. Istället för att utrota religion, ska folk få bra utbildning så att de kan välja vad de ska tro på. Både i del 33 och 47 nämner jag att (ny)ateister antas vilja utrota religion. Inom vissa religiösa kretsar är ateisters önskan att utrota helt vedertagen, vilket en apologet lät mig förstå under samtal. Som ett litet konstruktivt tips till mig, föreslog han att jag kanske skulle låta folk tro vad de vill, istället för att försöka utrota religionen. Önskan att låta folk tro vad de vill och önskan att låta folk få tillräcklig kunskap att dra sina egna slutsatser är inte olika formuleringar av samma sak. Om man nu antar att apologeten i fråga förstår att vad man tror inte har någon inverkan på hur något är , så brukar en önskan om att låta folk tro vad

Restaurerad och sanerad Pippi

SVT rapporterar att tv-serien Här kommer Pippi Långstrump  från 1969 är restaurerad, och att man även passat på att städa bort ett par detaljer som kan uppfattas som rasistiska. Pippis pappa är numera kung , inte negerkung , och en kinesisk stereotyp är bortklippt. Hade originalversionen inte funnits kvar, hade jag förmodligen varit ganska upprörd över detta tilltag, men nu handlar det om att bjuda dagens barn på en rolig tv-serie, inte på någon historielektion. Barnen är förmodligen lika glada utan det som klipptes bort. Jag är själv lite för gammal för att tillhöra tv-seriens målgrupp, och om jag skulle se serien idag, så är det av kulturhistoriska skäl. Jag skulle välja den rasistiska, oklippta versionen. Jag som är vuxen, kan nämligen tillåta mig att vara en dålig människa. Jag kan se på film med våld och naket, jag kan spela sexistiska dataspel och läsa rasistiska Tintin-album. Men jag finner inga skäl att ha några åsikter om att man klipper om en av mina favoritserier från bar

Aldrig en kritisk fråga om vidskepelse

Denna gång rapporterar Nerikes Allehanda (NA) att en Cilla Eriksson utvecklat en relation till ett övernaturligt väsen från bronsålderns Mellanöstern. Därifrån kom ingivelsen att hon skulle cykla omkring och samla in pengar till kampen mot människohandel. Frågor på det? Fast varför ska NA ställa frågor? Jag menar, vad kan någonsin vara fel här? Som läsare har man ingen aning om hur Cilla resonerade för att säkerställa att det är just Gud hon fått kontakt med. Det är ju inte helt omöjligt att Cilla felaktigt kopplat sin känsla till ett väsen, och om det verkligen är ett mytologiskt väsen som kontaktat henne, hur vet NA att det är just Gud, utan att ställa en enda kontrollfråga till Cilla?

Mattias Irving bör frikännas

Häromdagen ställdes Mattias Irving inför rätta efter att ha visat ohörsamhet inför ordningsmakten. Irving är, på nästan alla tänkbara sätt, min meningsmotståndare. Jag delar definitivt inte hans åsikter om speciellt mycket. Just denna gång handlade ohörsamheten i fråga om att störa en nazistdemonstration med bl.a. psalmsång. Hur meningsmotståndare bör bemötas, är en av de frågor där vi verkligen går isär och denna gång var det nazisterna som var meningsmotståndaren. Både Irving och jag är antinazister, men jag dök inte upp för någon motaktion, det gjorde Irving. Han tog en kula för oss. Civil olydnad är en balansgång, och inte alltid är meningsmotståndaren just nazister. Vem du föraktar, beror på vem du är. Eftersom t.ex. ateister är lika föraktade som nazister i vissa läger - det finns vissa kristna sällskap som odlar myten att Hitlers ateism ledde honom till förintelsen - bör man ha ett system där spelreglerna är konsekventa. Det viktiga är inte vad man protesterar mot, utan

Sveriges riksdag diskriminerar den största livsåskådningen

Den 30 september ska ceremonin för riksmötets öppnande firas, och som vanligt bjuder Storkyrkan till gudstjänst, och som sig bör erbjuder Humanisterna ett sekulärt alternativ även i år, alltså för tredje året. På pappret är Sverige ett sekulärt land, men vägen dit är otroligt lång och snårig. Som bekant kan man inte lära en gammal hund sitta, och riksdagen är i detta fall en mycket gammal hund. I sitt officiella program gör man reklam för Svenska Kyrkans evenemang, men nämner inte Humanisternas. Detta är inte bara en diskriminering på grund av livsåskådning, det är även genant för Svenska Kyrkans räkning, att de hanteras som något slags stadskyrka, som ett eko från gamla tider. Jag har bett Svenska Kyrkan om en kommentar via Twitter, och tänker givetvis kommentera deras svar här på bloggen. Denna bloggpost uppdateras kontinuerligt med min dialog med Svenska Kyrkan, nedan. [ View the story "Om riksmötets öppnande" on Storify ] Uppdatering 2014-09-28: Vi uppmärksamma

Dåliga försök att legitimera religion, del 88 av 100

I en serie av 100 bloggposter förklarar jag varför jag inte låter mig övertygas att religion har en plats i ett anständigt samhälle. Argumenten som jag tar upp har använts av ateister eller troende. Här är den åttioåttonde. Det är människan som är problemet, inte religionen. Ibland gör sig religionens antagna okränkbarhet påmind genom ett mycket märkligt ställningstagande, gärna i samband med rapporter om religiöst motiverat våld. Vissa människor verkar ha ett behov av att påpeka att religion är något oproblematiskt, men att människor inte är det. Ett typiskt exempel kan vara att när media rapporterar om en förälder som begått illgärningar mot sina barn i tron om att de agerar i enighet med Guds vilja, så finns det alltid någon "moderat troende" som lite hurtigt säger att det inte är religionen som är problemet, det är människan. Hur heligt får ett fenomen som religion egentligen vara? Givetvis finns det människor som begår illgärningar mot sina barn på grund av

Pjäs om ateisters fundamentalism

Nerikes Allehanda skriver om något så märkligt som en pjäs på temat religion, där ateisten är fundamentalisten. Detta känns som ett måste, men när man läser artikeln så svalnar intresset en aning. Det som börjar som en känsla av nyfikenhet, växlar till en känsla av att man vill se pjäsen för att få reda på vilka fördomar författaren eller regissören odlar. Jag har markerat ett stycke i texten, som säger att karaktären naturvetaren "Agneta vägrar till och med att kalla sig ateist, själva ordet i sig förutsätter existensen av just det hon försöker förneka, tycker hon." Karaktären Agneta har ett mycket rimligt önskemål. För varför ska man vara ateist för att man inte tror på Gud, men inte vara aenhörningist för att man inte tror på enhörningar? Vi som inte tror på sådant som inte finns på riktigt, får etiketter som snarare säger något om samhället vi lever i. Men så säger regissören något intressant. "Jag är personligen inte troende och blir lätt upprörd över alla dum

Att be sig frisk

Den vetenskapliga grunden för bön haltar rejält. Därför är det ganska lätt att raljera över bön, vilket satirsidan Mrs. Betty Bowers, America's Best Christian visar väldigt tjusigt. Det påstås att bön är ett sätt att insinuera inför Gud att han är lite lat, att det finns lite brister i hans gudomliga plan för dig, och att han är snål. För att bön ska fungera måste händerna knäppas, och bönen avslutas med "amen". Således är "amen" kristet lingo för "abrakadabra". Detta diagram är också lite av en klassiker när det kommer till raljerande om böner: Och jag kan inte undanhålla detta briljanta diagram som korrekt och rakt på sak illustrerar Guds insatser för människan vid sjukdom: Man skulle kunna tänka sig att det viktiga med bön inte är pseudovetenskapen utan meditationen, upplevelsen eller någon annan positiv (sido-)effekt. Men med tanke på hur många källor det finns att välja på för den som söker upplevelsen, vill jag slå ett slag f

Jag vill försvara Phil "Thunderf00t" Mason

Forskaren Phil Mason är avstängd från Twitter , och han riktar sig anklagande mot Anita Sarkeesian i ett uttalande på YouTube säger Mason bl.a : "First of all you [Anita Sarkeesian, min anm.] try the open marketplace of ideas. And when you [ohörbart] get your ass handed to you in the open marketplace of ideas, you try to shift the goalposts. [...] And then when you get call on your professional victimhood, what have you got left? What can you have left?" Jo, att stänga av folk från social media, enligt Mason. Att Mason förhåller sig till Sarkeesian beror förmodligen på att han hårt kritiserat Sarkeesians påståenden om kopplingen mellan datorspel och sexism. Men jag som betraktare känner inte att jag har någon som helst anledning att tror att Sarkeesian har något att göra med att Masons konto är avstängt. Eftersom Twitter har stängt av Mason, anser Twitter att något av följande är sant: Mason har påstått sig vara någon annan än han är, han har gjort va

Dåliga försök att legitimera religion, del 87 av 100

I en serie av 100 bloggposter förklarar jag varför jag inte låter mig övertygas att religion har en plats i ett anständigt samhälle. Argumenten som jag tar upp har använts av ateister eller troende. Här är den åttiosjunde. Det finns ett andligt underskott i vårt moderna samhälle. Religion behövs! Jag vill absolut inte stänga dörren till denna utan att erkänna en viss god intention i detta försvar. Det är bra att man kan syssla med sådant man trivs med, och om någon använder sin religion för att ge sig själv (och andra?) en meningsfull fritid, så borde allt vara i sin ordning. Samtidigt går det inte att ducka för att detta försvar är otroligt enkelt att riva ner. En positiv andlig upplevelse kan komma från religion, men den kan komma från precis vad som helst, som t.ex. bra musik eller psykedeliska droger. Jag har själv varit troende kristen, så jag vet vad religionen kan ge. Och när jag läser hur passionerat Richard Dawkins pratar om Schubert, så känner jag igen mitt eget förhål

Vad utmärker en ateist?

Neil Carter är en skeptiker som lever mitt i det amerikanska bibelbältet. Carter har en historik som kyrklig och kristen, och bloggar idag om utmaningen att vara ex-kristen och ateist i en kristen subkultur. I början på augusti kommenterade Carter hur ateister framställs i den amerikanska filmen " God's not dead ", vilket är särskilt relevant för honom vars familj och vänner är evangelister. I vårt sekulära land går det inte att legitimera spridandet av stereotyper om ateister, men Carter lever i en miljö där hans familj och hans vänner betraktar honom genom den lins som även används i filmen. Evangelisten Willie Robertson (bilden ovan) har en biroll i filmen, och dyker upp i filmens klimax med en uppmaning att skicka budskapet om Guds goda hälsa till alla dina vänner, och Robertson är redan igång att marknadsföra nästa kristna storfilm, " Left Behind " med Nicolas Cage, och jag ser fram emot att se hur den förhåller sig till ateister. Så vad har "G

Fredrik Nielsen om Fi's partiprogram

En bloggpost med rubriken " Hej alla som röstade på Fi men glömde läsa partiprogrammet " har anklagats för att vara osaklig och partisk. Bloggposten listar 55 punkter från programmet som benämns som viktiga, och jag har valt ut några stycken för kommentar. Varje textrad som inleds med en punkt, är alltså direkt hämtad bloggposten i fråga, författad av Fredrik Nielsen. ● BNP-måttet ska innefatta oavlönat hushållsarbete (s. 7) Nej, allt obetalt arbete ska innefattas. Hushållsarbete är bara ett exempel. Detta underminerar tyvärr betydelsen av BNP-måttet. ● Arbetsmarknadsstatistiken ska ersättas av ”beräkningsgrunder som synliggör kvinnors villkor” (s. 8) Jag vet inte vad detta betyder, men vi vet att Fi vill låta vem som helst byta juridiskt kön, så detta kan lika gärna vara ett uttalande om män. ● En uppförandekod för arbetsmarknaden ska upprättas (s. 9) Jag ser inga problem med detta. ● Sex timmars arbetsdag med bibehållen lön införs på alla arbetsplatser (s. 1

Hundratusen dollar om Gud inte finns?

Den 25 augusti utfärdade pastor Joshua Feuerstein en utmaning : "Jag är här för att utfärda ateistutmaningen - 100 000 dollar till vem som helst som kan tillhandahålla bevis eller evidens att Gud inte finns. Det är löjligt att det länge funnits personer som säger att Gud inte finns, de är orustade eftersom de har noll evidens och noll bevis. Hur skulle detta någonsin kunna hålla för en rättslig prövning [använt som liknelse, min anm.]? Roligt nog så pratade jag med en ateist häromdagen som sa att han inte tror på några absoluta sanningar. Jag frågade om han verkligen tror så, varpå han svarade 'absolut ja', och därför håller han absoluta sanningar. Om du absolut tror att det inte finns någon absolut sanning... det är precis vad det är. Du lever i en dikotomi, ett paradigm, ett problem och ett paradox. Du förstår, om vi skulle titta på absoluta sanningar, om vi skulle titta på den totala kunskapen, alla vetenskapliga fakta, allt, och om vi kunde rita en cirkel som r

"Inte bara nynazister"

Gamla synder ska inte grävas i. Samma personer som gladligen (och med rätta) exponerar Sverigedemokraterna för de rasister de trots allt är, har en mer nyanserad syn om gärningsmannen tillhör "de goda". Låt mig exemplifiera med en feminist som kallar sig för Lady Dahmer. Jag har tidigare nämnt henne i ett inlägg som handlar om att visa upp sin kropp och ett i inlägg som handlar om den inhumana stämningen på Umeå Universitet . (Jeffery Dahmer är amerikansk massmördare, kannibal och nekrofil.) Gång på gång används ordet "nazister" om Sverigedemokrater, vilket är korrekt ur ett historiskt perspektiv. Hela incitamentet bärs upp av gamla initiativ - det som idag är främlingsfientlighet härstammar från nazism i form BSS. Lady Dahmer är en föredömlig motståndare mot främlingsfientlighet, och jag vill göra absolut klart att jag både uppskattar och sympatiserar med Lady Dahmer på den punkten. Men av någon anledning är skeptiska gräv problematiskt ibland. Av någon för mi

Motarbeta förföljelse genom att försvara nationalstaten?

Kristna Värdepartiets riksdagskandidat Christina Hedlund skriver en intressant artikel som till synes syftar till att få ett slut på förföljelsen av kristna i Irak. Läget i Irak är mycket allvarligt på grund av jihad-gruppen Islamska Staten. Jag delar Hedlunds önskan, och har själv deltagit i demonstration i stöd för förföljda kristna. Men jag delar inte alls Hedlunds syn på Sverige, och jag förstår verkligen inte kopplingen mellan motstånd mot förföljelse och kristendom . Antivåld har länge varit centralt inom humanismen, och motstånd mot förföljelse behöver inte ta spjärn i någon specifik religion för att vara giltig. Ett argument blir inte mer relevant för att man ger meningen ett prefix i stil med " som kristen tycker jag att... ". Sverige är inte uppbyggt på kristna värderingar, utan på värderingar som har exakt samma ursprung som humanistiska värderingar, som resultat av samtal, debatt, argumentation och omröstningar. Sverige har länge varit ett kristet land, men