Fortsätt till huvudinnehåll

Inlägg

Visar inlägg från juni, 2014
Startsidan      |      Min nya blogg!      |     YouTube     |      Twitter      |      Podcasts      |      Hall of fame     |      Evolution

Vet Matfusket ens om att de har haft fel?

Facebook-gruppen Matfusket har avslöjats med att sprida påståenden som stödjer deras agenda, helt utan att kontrollera om det som påstås är sant eller falskt, vilket givetvis fått konsekvensen att man sprider osanningar som om de vore sanningar. Trots den godaste intentionen, bidrar Matfusket till desinformationen. Det som fick mig att lyfta på ögonbrynen var påståendet om besprutade jordgubbars farlighet. Konfronterade med sitt misstag, kommer flera uttalanden från personen bakom Matfusket. I Sveriges Radio upprepas vissa felaktiga påståenden samtidigt som ett konspiratoriskt tänk avslöjas. På Facebook skriver man, 25/6 en rad bortförklaringar , man skriver att man vill vara kontroversiell (" Kalla oss kontroversiella, tokiga eller rent av galna, men vi vill faktiskt inte ha besprutningsgift i några mängder i vår mat. Har man kommit till oss på Matfusket i tron om att vi ska blint följa Livsmedelsverkets råd om mer margarin i skolan, light-läsk och att "gift i små mängder

Antje Jackelén sommarpratar - det borde bekymra vem som helst

Man skulle kunna tänka sig att bibeltro och vidskepelse är sådant som bara återfinns hos dem som anklagas för att ha en fundamentalistisk tro, men så är det givetvis inte. Det finns lite var stans, även hos de mest timida kristna. Anklagelser om fundamentalism är något man oftast ser hos apologeter eller hos allmänt kyrkliga personer som vill distansera sin tro från någon annans, i syfte att framstå från mer förnuftig än sin medmänniska. Onsdagen den 25 juni var ärkebiskop Antje Jackelén sommarpratare i Sveriges Radio P1 . Svenska Kyrkan är en organisation som välkomnar vem som helst som medlem. Man behöver inte tro, och om man tror så behöver man inte tro rätt. Alla har sin egen sanning, i postmodernismens namn. (En viktig anledning till att Martin Rundkvist började intressera sig för vetenskapsteori, var just det uppenbara problemet med postmodernism.) Men Jackelén tror verkligen. Hon pratar om Gud som om han vore en premiss, inte en hypotes, vilket förvisso är naturligt för en kri

Guds män har talat: Sinnessjukdom!

För att sätta detta i perspektiv, vill jag först och främst påminna om att Gud inte finns annat som en fantasi och en föreställning hos troende människor. Det finns absolut ingen som helst anledning att anse något annat. Den som tror sig överleva sin egen död eller tror att Universum har en skapare och att denne bryr sig om människosläktet, har av allt att döma fel. Alltså, många människor har fel om väldigt mycket, och det enda som jag kan åberopa för att fria gudstroende från anklagelsen att ha tappat fotfästet, är att de inte är ensamma om sina föreställningar (med sedvanliga reservationer i frågan om vad Gud tycker i olika frågor). I ljuset av denna kunskap, hur ska vi förhålla oss till dem som anser sig prata med utomjordingar genom sitt armbandsur? För en skeptiker, alltså någon som bryr sig om vad som är sant eller falskt, genererar detta exakt lika mycket respekt som gudstro: Ingen. Det är en svaghet, ett kognitivt tillkortakommande, ett undantag i det kritiska tänkand

Matfusket - ryktesspridning profiterar på rädsla och okunskap

Facebook-sidan Matfusket samlar likes genom tilltala oss på ett sådant sätt som gör att vi lyssnar. Det går ut på att berätta för oss att beteenden vi har är farliga. Problemet är bara att denna jakt på likes, inte gagnar den som verkligen är intresserad av ämnet som tas upp, i detta fall giftiga jordgubbar. Andreas Ivarsson skrev en artikel på sin Allt om mat-blogg (18/6) där han berättade hur budskapet om jordgubbars farlighet kunde bli viralt. Facebook-sidan Matfusket har en väsentligt stor läsarkrets, så när de berättade att svenska jordgubbar besprutas med 44 olika preparat och att 83% av jordgubbarna som vi äter har rester av dessa gifter kvar, så är det klart att det ger spridning. Till råga på allt hänvisade man till Livsmedelsverket, vilket skapar en känsla av trovärdighet. På Livsmedelsverkets sida, kan vi läsa följande under rubriken " Hur mycket kan man äta utan att få i sig för mycket bekämpningsmedel? ": "Om man räknar samman mängden rester a

Adam och Eva i Katolska Kyrkan

Jag har tidigare skrivit om hur katoliker förväntas förhålla sig till arternas mångfald enligt den apologetiska organisationen Catholic Answers (CA). Som katolik får man gärna vara ungjordskreationist eller anhängare av teistisk evolution, men den vetenskapliga förklaringen till arternas mångfald får inte accepteras under några omständigheter, med hänvisning till att den är inte innefattar Gud - den är "ateistisk". Bibelns eventuella konflikter med verkligheten förklaras med att Bibeln beskriver händelser i en icke-kronologisk ordning. Ordningen handlar snarare om icke-definierade kategorier. Inte heller jag förnekar att bibeln är ett korrekt historiskt dokument, givet att lämpliga förklaringar får appliceras på de påståenden som verkar vara felaktiga. Men problemet som uppstår när man hanterar Bibeln på detta sätt, är att den tappar sin förmåga att förklara och förutspå. Om en profetia bara kan förstås korrekt om den betraktas i ljuset av ett vetenskapligt anspråk, är

SD:s begäran om utställning av Lars Vilks rondellhundar i riksdagen

Gud kanske inte hatar bögar, men väl det fria ordet, och det verkar som att det finns en korrelation mellan att "gå med Gud" och motarbeta yttrandefriheten. Margareta Larsson anser att konstnärer som målar kvinnliga könsorgan på skolor bör sättas i fängelse. Vi har faktiskt ett potentiellt fall i Örebro, eftersom Gustaf Nordahls Kraka placerad på campus. Något straff är väl inte aktuellt för en preskriberad gärning. Vem tror ni skriver en motion för att kriminalisera religionskritik? I motionen står att " lagen om hets mot folkgrupp har visat sig vara obrukbar för att skydda medborgarnas legitima rätt att slippa se sin tro eller trosutövning kränkt " och att " därför bör återigen en lag om trosfrid införas ". Tanken att vissa idéer inte får kritiseras, är tämligen omodern, men bland guds män är den fortfarande vital. (Jag älskar följande formulering, min emfasering: " Brottet att smäda Guds namn, att häda, har en lång historia ."

Utstuderat kvinnoförakt

Starka ord och grova anklagelser slängs till höger och vänster i genusdebatten, men när man verkligen får se prov på förakt för kvinnor, är det religiöst motiverat. Vad sägs t.ex. om Mats Selander (KvP) som anser att våldtäkt inte är skäl för abort, med hänvisning till kristendomen? Eller varför inte professor Akmal Hyder som tycker att jämställdheten har överdrivits i Sverige, och insinuerar att det är ett negativt fenomen? Inom Socialdemokraterna är feminismen uttalad, men när det kommer till kritan, är feminismen inte fullt så viktig som religionen, mycket tack vare Broderskapsrörelsen och Islamska Förbundet , som på ett utmärkt sätt har ställt religion mot jämställdhet, för att triumfartat prioritera det ena framför det andra. Gissa vilket ?

Det är farligt att vara man

När man delar upp brottsoffer i grupper, är det viktigt att man legitimerar varför grupperna delas upp som de gör. Då jag läste på en blogg att kvinnor behöver frukta sin utomhusvistelse , något som män slipper , så reagerade jag på att gruppuppdelningar som presenteras inte alltid är genomtänkta. Och enligt SCB, så är det betydligt fler kvinnor än män, som avstår aktiviteter på grund av rädsla. I onödan, visar det sig. Det är farligt att vara man, men även om det definitivt inte är ofarligt att vara kvinna, så finns det kunskaper som kan bidra till att fatta goda beslut som minimerar risker. Låt oss börja med att titta på misshandel. Enligt Brottsrummet.se anmäls ungefär 65 000 till 80 000 våldsbrott per år, de senaste 10 åren. 2013 var siffran 79 900. Detta är inte samma sak som antalet förekomster av misshandel, så som alltid kan det jag påstår behöva justeras om siffrorna justeras. Det anges att 17 500 (22%) "rör" barn, och att barn är offer för misshandel i 11% av

Kulturrelativismen räddar antifeminismen

Ibland blir det riktigt tokigt. Professor Akmal Hyder, Högskolan i Gävle, är muslim och betraktar jämställdhet som något av en religion. Först och främst, betänk att när en religiös person säger att något är som en religion, så är det något dåligt. Kreationister som hävdar att evolutionsteori är religion, säger så i syfte att kritisera, inte hylla. Enligt Arbetarbladet anser högskolan att det är den akademiska frågan som avgör lämpligheten, inte vart man står i frågan om feminism, vilket visar på god integritet. Men jag kan inte komma runt att jag tycker mig se något mycket tragiskt här. Norrköpings Tidningar publicerade Hyders utsaga om jämställdhet och religion, skriver nämligen att Hyder faktiskt svarar "ja" på frågan om huruvida Sverige överdriver (ambitionen om?) jämställdhet mellan män och kvinnor. Hur skulle vi förhålla oss till detta om professorn inte kunde skyddas bakom kulturrelativistiska argument? Det krävs en muslim för att vi ska låta detta passe

God Ton är faktiskt en halmgubbe

Tondebatten är helt ointressant för mig. En sån enkel sak som att en debattmotståndare kan tacka mig för "trevligt bemötande" irriterar mig, eftersom en debatt inte är ett forum för att recensera varandras trevlighet, och eftersom jag naturligtvis inte har någon anledning att vara otrevlig mot mina meningsmotståndare. Vissa blir förresten tillräckligt kränkta av att inte få sina föreställningar respekterade, så jag känner definitivt inte att jag dessutom behöver vara otrevlig, som lök på laxen. Men så är jag skeptiker, och dessa kan vara lite anala när det kommer till korrekthet i debatten, det sticker jag inte under stolen med. Inte för jag bryr mig det minsta över att folk skriver elakheter i bloggar eller i kommentarer, men så finns det både roller och situationer som kräver att man väljer något annat än personliga påhopp. Något mer korrekt och något mer sofistikerat, helt enkelt. Det handlar inte om tonen, det handlar om att den tänkta effektiviteten av ett ad homine

Radio Houdi 84: Hajkar!

I avsnitt av Radio Houdi avsnitt 84 åker vi på hajk och lyssnar på Led Zeppelin. Mycket nöje! Dessutom har jag den stora äran att vara kvacksnackare denna vecka, lyssna gärna men tänk på att det är gott om triggers på vägen.

Frågan som ateisten inte kunde svara på - Det Ultimata Beviset

Institute for Creation Research (ICR) är inte de enda som blandar samman "vetenskap" med "ateism", vilket är olyckligt. Även om vetenskap är gudafri i avvaktan på goda belägg för gudomliga väsens existens, kan man inte anta den som är ateist per automatik skulle vara vetenskaplig. I denna text betyder "evolutionist" någon som accepterar rådande konsensus inom kosmologin, utan att ha alla svar och utan att få alla trådar att gå ihop. Texten från ICR handlar om en man som var ateist och evolutionist, och utspelar sig i ett parallellt universum där Universum antingen skapades genom Big Bang eller av Gud för 6000 år sedan. En dag fick ateisten en fråga av sin kristna arbetskamrat. "Du tror väl på fysikens lagar?" Jo, svarade ateisten. Då kom nästa fråga: "Hur förenar du fysikens lagar med Big Bang?" Och då är det tänkt att vi som läsare av texten ska förstå att om Gud inte har skapat naturlagarna genom Big Bang, så måste

"Spel skapas av män som hatar kvinnor"

Datorspelsutveckling började hobbyrörelse som drevs av teknikintresse, som ganska snart fick sällskap av personer vars drivkraft var att få ut sina kreationer, om inte på den kommersiella marknaden, så åtminstone på "scenen", där jag själv närvarade. Ägde man en dator under slutet på 70-talet eller början på 80-talet, så var man troligen programmerare. Men när datorer blev var mans ägo, i Sverige mycket tack vare det kanadensiska företaget Commodore och i England mycket tack vare Sinclair, växte det marknadsmässiga intresset för datorspel. Utgivare köpte loss det bästa materialet från hobbyisterna, och sedermera började spelprogram skrivas i rent kommersiellt syfte. Tvärt emot vad man kan tro, var kvinnor mer än välkomna in i värmen. Deras frånvaro förklaras bäst av sociala förväntningar som etablerats innan datorer var en konsumtionsvara för vanliga människor, givetvis undantaget stjärnor som Carol Shaw och Dona Bailey. Marknaden fick ha sin gilla gång på sina egna vill

"Ja, men ateistiska övergrepp då?"

Flera gånger, senast idag, har jag sett att apologeter kan kommentera rapportering om religiöst motiverade övergrepp med motfrågan "ja, men ateistiska övergrepp då?". Utan att riktigt kunna sätta fingret på vad detta handlar om, så tror jag att det har att göra med en irritation över att religiöst motiverade övergrepp uppmärksammas just för sin koppling till religionen, då det brukar heta att religion är en positiv kraft i samhället (trots att egentligen ingen längre anser det). Om t.ex. en misshandel bara presenteras som en misshandel, oavsett bakomliggande motiv, skulle inte religion framstå i lika dålig dager. Men rapporteringen om övergrepp i svensk media brukar konsekvent säga ett par ord om bakomliggande motiv. Det kan vara konflikter i en familj, det kan vara en uppgörelse, det kan vara rasism eller andra former av hatbrott. Och det kan vara religion. Denna information är bra! Det hjälper mig som läsare att förstå hur världen fungerar, att veta vad som är farligt o

Idag är jag mer övertygad om att Umeå Universitet har problem

Igår kritiserade jag , tillsammans med Linda Strand Lundberg, Umeå Universitet (UMU) för bristen på policy för hur man får använda deras namn. Orsaken var att en avsändare, som till synes representerade UMU, deklarerade upprepade gånger att folk var "dumma i huvudet". Inte för att UMU var avsändare, utan för att det såg så ut . Adjunkten i fråga försvarades av sin arbetsgivare som hänvisade till hans rätt att berätta vilka som är dumma i huvudet, en rätt vi inte ifrågasatte. Idag har en kollega till adjunkten, doktorand Susanna Eriksson , kritiserat mig och tagit adjunkten i försvar. Men hon har konsekvent hänvisat till att personerna som adjunkten påstår vara dumma i huvudet, är värda kritik, för att legitimera adjunktens tillmälen. Mer specifikt, det förekommer rasism, det förekommer jämställdism och det förekommer hot mot någon som benämns Lady Dahmer. Med reservation för att jag är osäker på definitionen av jämställdism, så står jag på samma sida som Susanna Erikss

Sämst på twitter

Andreas Pettersson, adjunkt vid Umeå Universitet, blev uppmärksammad då han började ropa nedlåtande tillmälen efter folk på Twitter , tillsynes slumpmässigt. Många tweets skrev, och få saknade fraser som "dum i huvudet". Hela skådespelet var starkt kopplat till Umeå Universitets varumärke, men de var inte besvärade av att Petterssons tillmälen skulle vara negativt för universitetets varumärke, utan påpekade det självklara: Pettersson har full yttrandefrihet. Detta är lite av ett ämnesbyte, inget som någon har ifrågasatt. Linda Strand Lundberg och jag författade en insändare på ämnet till Västerbottens-Kuriren, där vi hoppas att belysa problemet, och kanske rent av provocera fram en utförligare replik från UMU. Under helgen uppmärksammades vi på att en person på microbloggen Twitter ägnade sig åt diverse kränkande angrepp på meningsmotståndare. Vid en närmare anblick visade det sig att det rörde sig om en adjunkt på Umeå universitet som använde det sociala mediet t

Ett tjej-BNP är onödigt

Feministiskt Initiativ skriver i sitt partiprogram (sidan 8, punkt 2) att de tänker verka för att BNP-måttet ska innefatta obetalt arbete, hushållsarbete och omsorg för familjemedlemmar. Syftet med detta är att tydliggöra kvinnors samhällsinsatser (punkt 4). Min uppfattning om bl.a. BNP är att mått som ställs i relation med andra, behöver mindre godtycke, inte mer. Om det är just den ekonomiska aktiviteten man är intresserad av, så är det intressant titta på siffror som inte har inräknat ideellt arbete eller familjeomsorg. Och ett sådant mätvärde, kommer således förmodligen att tas fram. Det mätvärdet kommer likna det många traditionellt kallar för BNP. Att obetalt arbete inte anses vara begränsat till hushållsarbete och omsorg för familjemedlemmar, tycker jag framgår av formuleringen. Men helt oavsett, så tror jag mig tillhöra en ganska arbetsam generation. Tillåt mig att kommentera mina egna erfarenheter, med en inledande betoning på medvetenheten om att detta absolut inte behöv

Jonah Hills val av skällsord

Skådespelaren Jonah Hill skrek "bög" efter en fotograf som förföljt honom hela dagen. Användandet av homofobiska skällsord är givetvis, minst sagt olämpligt, och Jonah fick be om ursäkt. Vilka skällsord man väljer avslöjar vem man är och var man har sina fördomar. Reaktionerna från dem som får höra om övertrampet, säger en del om vilka åsikter som florerar i samhället. Vem har Jonah Hill egentligen varit nedlåtande mot när han skriker "bög" som skällsord? Homosexuella, förmodligen. Vem hade han varit nedlåtande mot om han istället valt att skrika "hora"? "Apa"? Förmodligen kommer du att hitta ett mönster av högre acceptans mot skällsord som går uppåt i makthierarkin än nedåt, och detta påverkas inte bara av vilket ord som sägs, utan även av vem som är mottagare av skällsordet. Vilka slutsatser kan man dra från att någon kommer ut som manshatare? Vilka slutsatser kan man dra från att någon använder ett nedlåtande uttryck mot kvinnor?

Det vackra med att vara ärlig om Gud

YouTube-användaren Deacon Struct konstaterade i ett klipp (1/6) att samtidigt som vi inte vet ett enda dugg om Gud, så  är han väldigt viktig för väldigt många människor.  Är ondskan Guds vilja, eller är Gud oförmögen att hantera ondskan? Exakt hur ser Guds påbud och förbud ut, och vilka överträdelser kommer att förlåtas? Vilka överträdelser i vilka situationer kommer att leda till helvetet? Enligt vem och på vilka grunder? Betyder Ulf Ekmans konvertering att han kommer att brinna tillsammans med Påven, eller att han vilselett sin församling och nu själv hittat rätt? Vi ska inte heller glömma att både Ekmans tidigare teologiska föreställningar och Påvens nuvarande, kan vara felaktiga, och att båda rent av kan vara så felaktiga att de står med på Guds lista över vad som är helt bortom förlåtelse. Vilka budord gäller, och hur ska dessa tolkas? Hur var det nu med homoäktenskap och Pride-paraden? Är Jesus Guds son eller inte? Var finns Steve Jobs nu? Finns Steve Jobs nu? Anledningen til

Finns det rum för kristna värderingar i politiken?

I dagens Nerikes Allehanda publicerades en debattartikel av Johan Unger (docent i teologi) under rubriken "Finns det rum för kristna värderingar i politiken?". Det givna svaret är givetvis ett rungande nej, och jag har skickat in ett svar till redaktionen. Så här skriver Unger: I valdebatterna framhålls ibland kristna värderingar som grundläggande för Västerländet. Slutsatsen vissa - framför allt KD - drar av det, är att det är mycket angeläget att slå vakt om dessa värderingar även nu. Men vad menas då med kristna värderingar? I den teologiska traditionen kan man återfinna tre olika meningar om vad kristna värderingar betyder. Härefter listar Unger bibeltro, humanism och kristen humanism som de tre betydelserna av kristna värderingar. När han beskriver bibeltro skriver han: Kritiken av denna tolkning är att inte alla tror på Bibeln. Därför är den exklusiv och inte brukbar i ett samhälle, som både består av bibeltroende och - numera - flest av andra. När han beskrive