Fortsätt till huvudinnehåll

Inlägg

Visar inlägg från mars, 2014
Startsidan      |      Min nya blogg!      |     YouTube     |      Twitter      |      Podcasts      |      Hall of fame     |      Evolution

Lokaltidningsspökerier

I dagens Nerikes Allehanda (NA) kunde vi läsa ett helt uppslag om spöken. Journalisten Stellan Noren berättar om sitt möte med ett spöke, och bedragaren Terry Evans blir intervjuad i egenskap av sakkunnig. Det hela var ackompanjerat med en faktaruta. Faktarutan beskriver olika övernaturliga fenomen som t.ex. extrasensorisk perception och levitation. Första punkten i faktarutan konstaterar att "övernaturliga fenomen [inte kan] förklaras med vetenskapliga undersökningar eller genom [slutledningar grundade på erfarenheter]". Detta är "fakta", trots att det inte står något faktamässigt om spöken där. Istället påstår man att vetenskapen står handfallen i frågan, ackompanjerat av intervjun med det påstådda mediet Terry Evans i egenskap av kunskapsauktoritet. Så efter att först läsa i faktarutan att slutledning inte kan grundas på erfarenheter i denna fråga, och sedan läsa Evans slutledningar grundade på sina erfarenheter, undrar jag vad NA anser att Evans kan som inte ve

Dags för lite bara bröst igen

Jag har tidigare skrivit om en av de allra tydligaste indikatorerna på att många aldrig någonsin skulle kunna tänka sig att män ska behöva underkasta sig samma regler gäller för kvinnor: Regler för klädsel på överkroppen. Jag tror att inget är så anmärkningsvärt som Gustavssviks yttrande att man kan få säga till badvakten om man blir illa berörd, såvida gästen som illa berör är kvinna. Idag blev frågan aktuell på nytt när två kvinnor utmanade ordningen i Umeå .

För mycket av det goda

Både religiösa och ickereligiösa brukar kunna vara överens om att ju mer inflytande religionen har, desto sämre blir vår tillvaro. Om vi tittar på den vetenskapliga skalan så hittar vi Bill O'Reilly i det mest religiösa hörnet - mannen som står handfallen inför mysteriet med tidvatten. I ett aningen mindre religiöst läge hittar vi naturvetaren från Umeå, Mats Molén, som byggt sitt skapelsemuseum. Och i det ytterligare lite mindre religiösa lägret hittar vi de "moderata troende" som accepterar evolution, men tror att den är kontrollerad av en gud. Och i steget före den rent naturalistiska uppfattningen så hittar vi dem som tror på en transcendent gud som lever bortom tid och rum och vars existens är helt omärkbar. Ingen vill associeras med Bill O'Reillys dumma resonemang, men på vägen mot förnuftet, finns det alltid en dogm som gör att man sätter ner foten. För mycket förnuft, utmanar nämligen dogmerna. Samma förhållande gäller på den moraliska skalan. Både religi

"Den som inte är med mig är mot mig"

Uttrycket "den som inte är med mig är mot mig" som president George W. Bush aktualiserade 2001, yttrades av Jesus enligt Luk 11:23 i en berättelse som handlar om demonutdrivning (Luk 11:14). Det berättas att Jesus befriade en man från en demon som gjort honom stum, och när demonen lämnat mannen, kunde mannen tala igen. Åskådarna hade inga invändningar mot anspråken om att mannen var besatt med en demon, eller att Jesus förmådde att driva ut demonen. Det man däremot funderade på, var om Jesus förmåga kom från Gud? Man hade, som en blixt från klar himmel, fattat misstankar att Jesus var Beelsebuls verktyg, och skulle ju inte vara så trevligt, eftersom Beelsebul som bekant är allierad med Baal. Baal är en annan gud, och Baal och Gud drar inte jämt med varandra. Första Kungaboken målar upp bilden av en rivalitet mellan de båda gudarna. Men Jesus försäkrar att det är Gud som ger honom kraften, och menar att det vore ju befängt av ondskan att fördriva ondskan. För att illustre

Dåliga försök att legitimera religion, del 81 av 100

I en serie av 100 bloggposter förklarar jag varför jag inte låter mig övertygas att religion har en plats i ett anständigt samhälle. Argumenten som jag tar upp har använts av ateister eller troende. Här är den åttioförsta. Enligt Bibeln är Gud omätbar. Som påpekat i del 70 är vissa orsaker av frånvaron av gudstro att betrakta som brist på religiös musikalitet, att man är tondöv för Gud, eller rent av religiös analfabet. Frånvaro av gudstro kan i själva verket bero på flera olika orsaker: Man kanske inte har fått en rättvis presentation av en plausibel gudsbild? Jag misstänker att denna orsak inte är precis ovanlig, och för mig personligen är detta en viktig faktor. En av mina stora förhoppningar i samtal med troende är att de ska kunna berätta vad de tror på, och på vilka grunder de tror, men av någon anledning är detta sällan intressant för den troende. Inte alla är välkomna in i den gemenskap som Gud reserverat för dem som vill tro, och skepticism luktar problem lån

Kristna Värdetweeten

Om man anser att mänskligt ägg, befruktat av en mänsklig spermie, är ett stadie av människa , och därför inget som kan terminernas, så är det inte så konstigt att man enligt samma logik är emot t.ex. stamcellsforskning, eftersom intressant tillväxtpotential även finns hos dem. Uppfattningen om när livet börjar, visar på ett ställningstagande i en gränsdragningsfråga: När blir livet heligt? Gränsen går inte vid uteblivet samlag, ett misslyckat krogragg eller vid glimten i brevbärarens ögon. Den går vid befruktning. Läs vidare på Storify.

Medlemsutveckling Svenska Kyrkan 2013

Siffrorna som Svenska Kyrkan presenterar i sina rapporter går inte riktigt ihop, men felen är inte större än att det går att se trenden. Med 71 693 utträden och 8 355 inträden har är nettoförlusten 63 338 personer. Detta är inte det största slaget de senaste åren, eftersom både 2009 och 2004 var ännu sämre år för Svenska Kyrkan (och 2005 var ungefär likvärdigt 2013), men gapet mellan Sveriges folkmängd och Svenska Kyrkans medlemsantal ökar stadigt. Ungefär så här ser det ut med inträden, utträden och netto mellan 1993 och 2013: De exakta siffrorna varierar ganska mycket beroende på vilken rapport man läser, men trenden blir den samma oavsett. Utan att titta på exakta siffror, så här ser förhållandet mellan befolkning och medlemsantal ut (1990 - 2013): Trenden ser lika dan ut, oavsett om man använder de mest optimistiska eller mest pessimistiska siffrorna.

Underlåtelsefrihet

Dags för dagens tjuvnyp. Sverigedemokraterna anser att kristna läkare ska slippa agera i enlighet med vad som är bra för patienten, om agerandet strider mot läkarens religion. Ett slags underlåtelsefrihet för troende alltså, som redan finns i vissa länder. Läkarförbundet opponerar sig, vilket är rimligt med tanke på de risker som patienterna utsätts för. Eftersom vi har att göra med religiöst motiverad underlåtelse, är kanske "samvetsfrihet" ett ganska bra ord, då det initierar att icke-religiösa inte behöver ha denna rätt till underlåtelse - de förmodas trots allt inte ha något samvete.

Religionen i tv-serien Big Bang Theory

Jag har bara hunnit titta på säsong 1 och 2, så jag ligger lite efter, men jag tycker mig ha snappat upp karaktärernas religion. Programmet förhåller sig till religion utan att problematisera religion nämnvärt. Från vänster, Sheldon Cooper är av allt att döma evangelist. Han härstammar från Texas och har en uttalat skapelsetroende mor. Serien har både bjudit på scener där han blivit korrigerad av sin skapelsetroende mor när han gjort yttranden som reflekterar en mer vetenskaplig syn, men eftersom moderns argument som innefattar referenser till Jesus verkligen biter på Cooper, så tror jag att han antingen är troende eller har bevarat de kulturella banden till religionen. Detta är egentligen den stora skrällen i serien, eftersom Cooper framställs som den store pragmatikern. Howard Wolowitz är uttalad jude, och representerar alla tänkbara judiska stereotyper. Han är omskuren, han är rolig och han har starka familjeband. Detta är kryddat med att karaktären Wolowitz är en omdöm

Kritik mot vedertagna generaliseringar

Det är populärt att hävda att det är en livsåskådning att inte tro på Gud. Inte sällan är det sekulärhumanismen man tänker på när man kallar ateism för en t.ex. en lära, men det finns lika många föreställningar om ateism som det finns fördomsfulla teister. Det är lätt att hitta problem med denna sammanblandning, och även om jag själv identifierar mig som sekulärhumanist, så är det inget annat än frånvaron av gudstro som kvalificerar mig som ateist. Om man bara tittar på vad ordet betyder , så är ordet helt onödigt. Att inte tro på Gud är något av det självklaraste som finns för många människor, precis som andra inte ligger vakna om nätterna och grubblar över älvors potentiella existens. Och ur det perspektivet är det frestande att tillskriva andra värderingar och betydelser till ordet ateist. Vissa menar att det är ett vetenskapligt ställningstagande i stil med gudsförnekande, andra menar att det är ett moraliskt ställningstagande i stil med att man inte sympatiserar med Gud. Om

Vad vetenskapen inte ska bekymra sig med

Vad bör och vad bör inte vetenskapen bekymra sig med? Vad är meningsfullt och vad är inte meningsfullt? Och vad är genomförbart? Vissa hypoteser är till sin natur formulerade på ett sådant vis att de inte andas vetenskaplighet, och det exempel som sticker ut mest är gudshypotesen. Om det finns någon gud eller några gudar, vad vill de med oss och hur vet vi det vi tror oss veta om dem? Hypotesen är löst formulerad och formuleras olika av olika gudstroende. En del människor representerar inte Gud mer precist än att Gud är det han tror på. Inte alla kristna tror sig veta var Gud står i olika politiska frågor, såsom homosexuellas rättigheter eller aborträtten, de vet bara att Gud är vad de tror på. Man kan ana att Gud har en viss åsikt, men eftersom man inte kan redogöra för hur man känner till Guds åsikter, väljer man att hålla sin syn om Guds åsikter för sig självt. Andra människor är helt öppna med vad de anser om Guds politiska åsikter, vilket man kan tycka är befriande, men eftersom

Det kan vara rätt att frälsa James Randi

James Randi fick ett brev från en katolsk präst, som i princip gick ut på att även om hans Gud skapade Randi utan Randis samtycke, så kommer han inte att rädda honom utan samtycke. När man svarar på teologiskt motiverade via proxy, hur subtila de än må vara, så är det av största vikt att man inte generaliserar. När tveksamma dogmer yttras av en katolik, så har man att göra med en persons vridna moral, man ser inte exempel på en moraliskt vriden religion. Med det sagt, vill jag varken friskriva Katolska kyrkan från sina tveksamma dogmer eller sin otroligt prekära historia. Av hänsyn till katoliker vill jag angripa individen som gör tokiga yttranden , istället för att generalisera om en religion. Det är den som tror på Gud som har mest att vinna på att begrunda Randis ord med ett öppet sinne. Randi var inte sämre än att han formulerade ett svar , vilket inte bara föredömligt visar respekt på det vis jag efterfrågar, utan också träffsäkert pekar ut problemen med den typ av livsåskådning

Dawkins om religionskritik

"People who call me strident and polemical very often haven't actually read what I have written or listened to me speak, but have listened to second hand accounts of what I say or write. And I also want to make the point that even comparatively mild criticism of religion sounds polemical to ears that have been conditioned with the idea that you don't critizise religion."