Fortsätt till huvudinnehåll

Inlägg

Visar inlägg från december, 2013
Startsidan      |      Min nya blogg!      |     YouTube     |      Twitter      |      Podcasts      |      Hall of fame     |      Evolution

Dåliga försök att legitimera religion, del 79 av 100

I en serie av 100 bloggposter förklarar jag varför jag inte låter mig övertygas att religion har en plats i ett anständigt samhälle. Argumenten som jag tar upp har använts av ateister eller troende. Här är den sjuttionionde. Utan religion, varifrån kommer religiösa upplevelser? Religiösa upplevelser är verkliga, och man kan argumentera för att med de religiösa upplevelserna kommer även religionen som en naturligt allierad komponent. För att inte denna koppling ska vara en variant av argument från okunskap, måste ett resonemang som kopplar samman fenomenet (den religiösa upplevelsen) med de komponenter man har i sin religion (t.ex. gudstro) föras. Om man hanterar detta för lättvindig, finns en risk att man inte alls får den bästa förståelsen för varför man upplever fenomenet. Detta problem blir tydligt när man överför ett lättvindig kopplande mellan andra fenomen och förklaringar som t.ex. att det är guden Tor som svarar för åskan. (Att exemplifiera med andra gudar än de

Du kommer inte till himlen - detta liv är ditt sista

Olika kulturer har föreställningar om att medvetandet existerar före människans födsel, att medvetandet överlever kroppens död, eller att medvetandet vandrar till nya individer - reinkarnation. Som dualist tror man att kroppen och själen är två skilda ting, där kroppen är ett slags fordon till det egentliga jaget som är själen. Detta ger utrymme för den lockande tanken att själen kan överleva kroppen och fortsätta att existera och fungera när kroppen upphör att fungera. Inom kristendomen finns dem som pratar om fler entiteter, t.ex. att själen är medvetandet och anden är jaget, där både själen och anden kan överleva kroppens död. Men både medvetande och självuppfattning är funktioner som i själva verket behöver en fungerande kropp för att existera. Förutom den lockande tanken att man själv ska överleva sin egen död, ger denna föreställning upphov till den mer skrämmande tanken att en död människas själ kan ta en levande kropp i besittning. Processen att driva ut en främmande själ

Dags för en sammanfattning igen

Seglora Smedja och Dagen gjorde gemensam sak av att återinföra religiöst firande i grundskolan. Eftersom advent är en religiös högtid ska man få vara i kyrkan och fira med religiösa inslag, menar Björklund. Med avstamp i kulturargumentet kan man alltså offra den sekulära skolan. Det räcker inte att barnen blir utbildade i olika religioner och livsåskådningar, firandet ska vara religiöst . Och idag är firandet av religiösa högtider tillåtet, men om sekulärhumanister inte vill att sina barn ska närvara, så är det frivilligt . Alltså, eftersom Seglora Smedja inte kan tänka sig en skola där alla barn kan närvara, oavsett livsåskådning, så har man fixat detta så fint så att högtiderna blir frivilliga. Glada och nöjda över att sekulärhumanisters barn blir utpekade och exkluderade har alltså Seglora Smedja fått skolan att betrakta kyrkans särintresse som en kultur för den obligatoriska grundskolan att förvalta. Som anhängare av detta särintresse, ställer självklart utbildningsminister Ja

Lite naket i juletid

Som bakgrund: SvD rapporterade att Susanne Eberstein tröttnat på att se nakna bröst, och Aftonbladet kryddar detta med en nedlåtande debattartikel . Frågan om nakenhet handlar inte om Susanne Ebersteins tankeförmåga som Peter Kadhammar insinuerar, utan om ett slags nymoralism. Om om nu inte Eberstein vill titta på nakna bröst, ska inte tavlan Juno låsas in i ett förråd, då ska den säljas. Så här ser Juno ut: Kanske att man ska satsa på nakna män i framtidens konstverk. Dessa verkar ju vara mindre kränkande? Nej, det kan man inte lita på (bild från Ecce Homo av Elisabeth Ohlson Wallin). Apropå bilder på just nakna män, kan vi ju inte utelämna denna:  Men visst, det är väl inte nakenheten som är problemet här, det råkar bara vara ett attribut på en son som blivit offrad med sin fars goda minne - det räcker som problem. Som tur är, kan man i alla fall slippa nakna kvinnobröst på Gustavsviksbadet, det är bara att säga till . Men vad skulle kunna vara mer kränka

Det sekulära Sverige 2013

Min sons skolavslutning sker i en frikyrka, vilket innebär att inte har någon lust att närvara. Och när Jan Björklund öppnar för konfessionella inslag blir situationen ännu värre för sekulärhumanister. Förmodligen kommer min son att välja att gå, eftersom han vill fira med sina kompisar utan att bli utpekad för sin livsåskådning. Genom att servera julskinka på julavslutningen kan man även göra sig av med muslimerna, men det tror jag inte Björklund vill. Det är när det kommer till icke-religiösa livsåskådningar som intresset för inkludering tar slut. "Tack" för Adventsuppropet och exkluderingen av oliktänkande, Seglora Smedja, och "tack" Björklund för att du i brist på god skolpolitik ser till att våra barn kommer till himlen.

Då var det dags för skolavslutning igen

När det drar ihop sig för skolavslutning, då kommer Svenska Kyrkans intresse för andras barn upp till ytan igen. I egenskap av frikyrka vill man hålla sig framme bland dem som man förmår att påverka, vilket definitivt inte är vuxna människor med en utvecklad skeptisk förmåga, och i egenskap av påstådd betydelsefull kulturbevarare vill man göra barnen delaktig i sina riter. Och efter duktigt uppvaktande från bl.a. Seglora Smedjas Helle Klein (som förövrigt uttryckt att det kan vara farligt för barnen att man inte gör dem religiösa) har man fått gehör. Vi har alltså att göra med en intressekonflikt mellan sekularismen som bygger på ambitionen om en religiöst neutral skola, och en specifik församlings särintresse . En församling som för övrigt har hunnit vänja sig med att ha lite olika gräddfiler, både jämfört med andra församlingar och speciellt i jämförelse andra livsåskådningar. När jag har följt denna debatt har jag vaggats in i en trygghet om att det sekulära samhället står så

Varför Sudoku kräver en intelligent designer

Är vi skapade genom evolution med hjälp av en intelligent designer? Som exempel kräver pusselspelet Sudoku en intelligent designer. Låt oss använda en dator för att undersöka saken! Sudoku spelas på ett rutnät med 9 x 9 rutor. I varje ruta ska en siffra mellan 1 och 9 placeras, men siffrorna måste placeras efter vissa regler. Varje rad får endast innehålla en etta, en tvåa, en trea, och så vidare. Det samma gäller för varje kolumn och för alla nio 3 x 3 rutor stora regioner. Detta är den första raden av nio: Detta är den första kolumnen av nio: Detta är den första regionen av nio: Detta är den andra regionen av nio: Om vi ska låta evolutionen verka för att bygga ett Sudoku kan vi tänka oss att spelplanen existerar i en miljö där det innebär en överlevnadsfördel att ha unika tal på varje rad. Den första spelplanen som vi placerar i denna miljö består av nio slumpvist utplacerade ettor, nio slumpvis utplacerade tvåor, nio slumpvis utplacerade treor, och så vidare. Detta

I tisdags skrev Marcus Birro om dunbolsterteologi

Den excentriska Marcus Birro är något på spåren i tisdagens krönika i tidningen Dagen - han konstaterar att det finns en " aggressiv mobb " inom den svenska kristligheten som förtalar sina meningsmotståndare. Jag kan bli lite förtvivlad över alla småfel som slinker sig in hans text. T.ex. är inte förekomsten av kristna som älskar Gud ett bevis på att samhället inte är sekulärt. "Efter att ha turnerat hela hösten, och besökt kyrkor i många städer, törs jag med viss bestämdhet hävda att bilden av Sverige som ett sekulariserat land är en lögn. Gud finns tydligt nedlagd i allas våra hjärtan." Att samhället är sekulärt betyder i princip bara att ingen religion eller livsåskådning är mer subventionerad än någon annan, det betyder inte att Gud inte får dyrkas. Men låt gå! Birro noterar helt korrekt att sekulärhumanister uppskattar en ärlighet och en intellektuell hederlighet. Alltså, i ett samtal om teologiska föreställningar, uppfattas det som något positivt at

Ja till livet

Idag görs 35 000 aborter årligen i Sverige, och enda sedan mätningarna började i mitten av 80-talet har omkring 2% av alla kvinnor i Sverige genomgått en abort. Jag är själv restriktiv när det kommer till aborter. Jag tycker att det är bra om dessa hålls till ett minimum. Så varför blir jag så provocerad av att föreningen Ja till livet håller hög profil på t.ex. Örebro Universitet? Där finns onekligen en hel del sexuellt aktiva människor, och det kan tyckas att om det är någonstans folkbildande information om aborter behövs, så är det bland just dessa. Men "folkbildande information" har inget med Ja till livet att göra, för de informerar inte hur man ska agera för att minska aborterna, de säger att man inte ska göra abort . Visst nämns avhållsamhet lite försynt, men frågan om preventivmedel avhandlas nästan hånfullt. Det finns en likhet mellan mig och Ja till livet i att vi önskar hålla ner antalet aborter. Men det finns en mycket viktig skillnad: Det finns inget i

Marcus Birro årets förebild

Med nästan hälften av rösterna utsågs Marcus Birro till årets förebild av tidningen Dagens läsare. Stort grattis, Marcus! Övriga nominerade var (citat från tidningen Dagen, 2013-11-19): Kalle Axelsson från Ärla som ställer upp för alla som behöver honom, speciellt för utsatta flyktingar. Linda Bergling från Kungsängen som kämpar för människor med psykisk ohälsa samt för kvinnor och barn i Indien. Merzek Botros från Sundbyberg som brinner för att evangelisera och hjälpa arabisktalande konvertiter i Sverige. Johanna Lundström från Örnsköldsvik som hjälper invandrarungdomar trivas i Sverige och skapar mötesplatser.

Bevisa vetenskap med vetenskap?

Om man nu inte kan bevisa Bibeln genom att hänvisa till Bibeln, kan man bevisa vetenskap genom att hänvisa till vetenskap? Det finns egentligen ingen "vetenskaplig metod". Olika metoder krävs för olika situationer. Att arbete vetenskapligt, alltså att använda vetenskaplig metod för att nå sina mål, betyder bara att man använder den metoden som förtillfället är att betrakta som bäst. Om vi står inför utmaningen att ta reda på om det finns enhörningar på Närkeslätten så skulle en vetenskaplig procedur kanske handla om att undersöka potentiella rovdjurs maginnehåll, att leta efter enhörningsskelett eller att sätta upp fotofällor på de platser där enhörningar eventuellt finns. Detta kommer troligen att resultera att en av två uppfattningar: 1. Om inte ny evidens blir tillgänglig, finns ingen anledning att tro att det springer enhörningar på Närkeslätten. De kanske finns där, men eftersom inget tyder på det, behöver vi inte välja just Närkeslätten som vår jaktmark när vi

Kommentar till dagens bajspuck från Antje Jackelén

En kort kommentar till dagens förfärliga text från tillträdande ärkebiskop Antje Jackelén på Dagens Nyheters debattsida, en text som vänder sig till religionskritiker såsom humanister och vetenskapliga skeptiker. Jackelén tillhör dem som försvarar religiös tro genom att åberopa kompatibilitet mellan antiteserna religiös tro och vetenskap. Påvisar man inkompatibilitet mellan  dessa olika paradigm gör man sig tydligen skyldig till att "polarisera och generalisera". Jackelén skriver "att vi i Svenska kyrkan inte på länge haft problem med relationen mellan tron på Gud som skapare och naturvetenskap (evolutionsteori), vinner i dag positioner mark som polariserar mellan vetenskap och tro". Givetvis vet hon lika väl som alla andra att det inte är kyrkan som drivit vetenskapen framåt. Det är först när kyrkan är trängd till den grad att de måste backa från en dogm, som denna så kallade kompatibilitet tar ett steg framåt. Men gapet i hur man ser på verkligheten är fortfaran