Fortsätt till huvudinnehåll

Inlägg

Visar inlägg från juni, 2013
Startsidan      |      Min nya blogg!      |     YouTube     |      Twitter      |      Podcasts      |      Hall of fame     |      Evolution

Dåliga försök att legitimera religion, del 53 av 100

I en serie av 100 bloggposter förklarar jag varför jag inte låter mig övertygas att religion har en plats i ett anständigt samhälle. Argumenten som jag tar upp har använts av ateister eller troende. Här är den femtiotredje. Negativa religiösa uttryck är egentligen negativa politiska uttryck. Vad är ett negativt religiöst uttryck egentligen? Ett sätt att definiera ett religiöst uttryck skulle kunna vara att den som gör något, påstår sig göra det för sin religions skull, och förhåller sig till sin religion när gärningen begås, ger uttryck för sin religion. Denna definition skulle kunna betraktas som bra nog, och många accepterar t.ex. att politiska uttryck är politiskt motiverade gärningar, men så enkelt får det inte riktigt vara. När religiösa personer kommenterar negativa religiösa uttryck, handlar väldigt mycket på att flytta bort fokus från religionen. Man får nästan ett intryck av att det är besvärande att religion kritiseras, så negativa religiösa uttryck beskylls gä

Otrohet och skepticism

Jag vill slå ett slag för föreställningen om en objektiv moral genom att upprepa frågan "vart är världen på väg?" som ställts om dejtingsiten Victoria Milan. Det är en sida där kontakter förmedlas - en dejtingsajt för folk som vill vara otrogna, och således en dejtingsajt vars själva syfte ligger i konflikt med vissa människors föreställning om hur man ska - eller framför allt inte ska - agera mot sin partner, vilket skapar reaktioner. Givet att du tänker vara din partner trogen, har du möjlighet att välja att inte använda den tjänst som Victoria Milan erbjuder, och så långt är allt frid och fröjd. Men lite mer extroverta reaktioner på tjänsten i fråga, avslöjar att  många lever i förhållanden där varken förtroendet för partnern eller viljan att bryta upp är speciellt utmärkande. Och enligt siffror som publicerats av Expressen, anger en majoritet av männen och en majoritet av kvinnorna att de väljer otrohet istället för separation, för att de helt enkelt älskar sin part

Dåliga försök att legitimera religion, del 52 av 100

I en serie av 100 bloggposter förklarar jag varför jag inte låter mig övertygas att religion har en plats i ett anständigt samhälle. Argumenten som jag tar upp har använts av ateister eller troende. Här är den femtioandra, som är en förlängning av del 45 . Man kan inte bevisa något negativt. Så här fungerar argumentet: Att påstå att man inte kan bevisa något negativt syftar till att påstå att endast positiva påståenden kan bevisas, och eftersom man inte kan bevisa att Gud inte finns, så kanske han finns, trots allt? Problemet med detta argument är att det kan vara lättare att bevisa något negativt än något positivt, lite beroende på vad det är som ska bevisas. Påståendet att jorden är ett klot , är betydligt mera specifikt än påståendet att jorden inte är platt . Och kan man föra i bevis att jorden är rund, så har man även fört i bevis att jorden inte är platt. Påståendet att 2 + 2 inte är 5 kan bevisas. Dessutom, om man bevisar att 2 + 2 är 4, har man samtidigt bevisat

Dåliga försök att legitimera religion, del 51 av 100

I en serie av 100 bloggposter förklarar jag varför jag inte låter mig övertygas att religion har en plats i ett anständigt samhälle. Argumenten som jag tar upp har använts av ateister eller troende. Här är den femtioförsta som handlar om ordet "tro" som slagträ, i ett klassiskt försök att skapa legitimitet kring religion. Det finns ett visst utrymme för att bygga upp en fasad av en försiktighet och ett slags sökande, eftersom själva ordet "tro" används för att beskriva helt olika saker. Om vi tänker oss en skala av säkerhet, från det mest osäkra till det mest säkra, hamnar ordet tro i båda ändarna. En mycket flyktig variant av tro: Jag tror att min bror är i köket. Minimal information kan få mig att släppa denna föreställning. Ofta räcker en glimt in i köket i fråga. En mer säker föreställning: Jag vet att min bror är i köket. Även här kan nya fakta på bordet göra att det man tror sig veta blir omprövat, om än med en viss förvåning. Man kanske inför

Atrollistisk agnosticism

Jag tror inte att skogstroll finns på riktigt, men hur ligger det egentligen till med detta? Sverige innehåller en hel del skog, och det finns gott om plats för ett skogstroll att gömma sig på. Om man spårar föreställningen om att skogstroll gömmer sig i våra skogar bakåt i tiden, så kommer man att upptäcka att skogstroll är ett mänskligt påhitt. Det finns ingen specifik händelse som vi kan peka på och säga: ...och det är därför vi tror på skogstroll. Skogstroll är ett påhitt. Men att skogstroll är ett påhitt, betyder inte att de inte kan finnas någonstans därute. Verkligheten överträffar ofta dikten. Så hur kan vi veta om de finns några där? Låt oss samla in bevis, och väga dessa mot varandra. Om skogstroll finns, skulle även dokumenterade observationer av skogstroll finnas. Kanske. Om vi inte hittar några dokumenterade observationer, kan det vara ett tecken på att de inte existerar. Om skogstroll finns, skulle de förmodligen lämna spår efter sig i form av rester från dö

Dåliga försök att legitimera religion, del 50 av 100

I en serie av 100 bloggposter förklarar jag varför jag inte låter mig övertygas att religion har en plats i ett anständigt samhälle. Argumenten som jag tar upp har använts av ateister eller troende. Här är den femtionde, som använts av djupt troende motdebattörer. Du tror att du vet, jag vet att jag tror. Eftersom argumentet är så omdömeslöst som det är, används det tack och lov sparsamt. Det har hörts i samtal om t.ex. jordens ålder ("du tror att du vet att jorden är 4,5 miljarder, jag vet att jag tror att jorden är 6000 år gammal") och hur dåligt argumentet egentligen är, påverkas starkt av när det används. Oavsett vad som diskuteras, används argumentet för att reducera meningsmotståndarens anspråk till något som kan liknas med tro, och samtidigt utmåla meningsmotståndaren som omdömeslös som inte förstår att han inte vet. Om den troende verkligen förstod att han bara tror, skulle det kanske vara intressant att stanna kvar vid den sakliga debatten istället fö

Dåliga försök att legitimera religion, del 49 av 100

I en serie av 100 bloggposter förklarar jag varför jag inte låter mig övertygas att religion har en plats i ett anständigt samhälle. Argumenten som jag tar upp har använts av ateister eller troende. Här är den fyrtionionde. Religionerna förenas av kärleksbudskapet. Den gudstroende och självutnämnt liberale bloggaren Torbjörn Jerlerup  gör en poäng av att den gemensamma nämnaren mellan olika religioner är kärleksbudskapet . Religionerna förenas av kärlek, av den gyllene regeln och av det höga människovärdet, skriver han på sin blogg. Jag anser att Jerlerup har tappat omdömet på samma sätt som vi vant oss att gudstroende gör, förr eller senare, för inget annat än religion kan beröva oss vår tankeförmåga så här kraftfullt. Som gudstroende kan man tänka sig att hålla med om Jerlerups påståenden. Som troende behöver man i så fall lägga sina påståenden i en annan kontext, för att över huvudet taget kunna bedöma dem. En religionsfri kontext. När man skriver om religioner som man

Kampen om Gud bland skeptiker

Föreningen Vetenskap och Folkbildning (VoF) vill profilera sig som en skeptikerförening , vilket tog sig ett märkligt uttryck under hösten 2012. Eftersom historien nu tycks ha svalnat och eftersom alla parter fortfarande tycks vara vänner, kanske det kan vara dags för en kommentar. Vetenskaplig skepticism är som bekant förhållningssättet där man ifrågasätter giltigheten i påståenden om den objektiva verkligheten som saknar empiriskt stöd. Exempel på objektiva påståenden om verkligheten är "medium kan prata med dina döda släktingar", "homeopati kan bota insomnia", "Gud finns" eller "horoskop ger dig relevant information om ditt liv baserat på stjärnornas position på himlavalvet". Samtliga av dessa påståenden saknar empiriskt stöd, samtliga saknar vetenskapligt stöd helt och hållet. När medlemmarna i VoF testas i frågan om vetenskaplig skepticism, varierar svaret beroende på vem man frågar och vilken av frågorna man ställer. Föreningen ha

Dåliga försök att legitimera religion, del 48 av 100

I en serie av 100 bloggposter förklarar jag varför jag inte låter mig övertygas att religion har en plats i ett anständigt samhälle. Argumenten som jag tar upp har använts av ateister eller troende. Här är den fyrtioåttonde som behandlar konsekvenserna av påståendet om att det inte finns några ateister i skyttegravarna ( del 21 ). Kanske att en skillnad mellan troende och icke-troende visar sig just när en krissituation uppenbarar sig. Att troende påpekar att det inte finns några ateister i skyttegravarna, kan vara ett exempel på att det är just i en krissituation det är viktigt att de föreställningar man besitter inte ligger för långt borta från verkligheten och inte är för bisarra. Tänk dig en kirurg som verkligen tror på Gud. Hen kanske rentav tror att världen är handgripligen skapad för några tusen år sedan, av guden i fråga. Tänk dig att kirurgen opererar dig och att något går snett. När tycker du att det är rimligt att kirurgen vänder sig med sin desperation till Gud is

Hur ligger det till med Gud, evolution och auktoritetstro?

Detta samtal är en spin-off från det att jag påstår att Gud inte finns, och att det ur ett vetenskapligt perspektiv inte går legitimera föreställningen att Gud existerar som något annat än en litterär karaktär och ett kulturellt fenomen - inte som ett faktiskt väsen världen utanför våra huvuden. Erik, som är betydligt mer beläst än jag - han jobbar som kirurg - begärde lite förtydliganden kring saker jag sagt om den hypotetisk-deduktiva metoden. Lite bakgrund: Svenska Kyrkan behandlar den induktiva metoden och skriver på sin hemsida: "Egentligen är det lite synd om dem som vill bevisa att Gud inte finns. Det är nämligen mycket svårare än motsatsen. En säger: "Jag tror det finns rådjur på Väggahalvön", den andra säger: "Jag tror inte det finns rådjur på Väggahalvön". Den förra behöver bara visa ett rådjur så är det klart. Om han inte hittar något kan han leta efter något spår eller annat tecken på att det finns rådjur där. Det är inget bevis, men gör det t

Slagen på fingrarna av Svenska Kyrkan

Denna text  som legitimerar Gudstro och avfärdar icke-tro på Gud, skriven av Johan Tyrberg har jag kritiserat för sina (i mitt tycke) tveksamma vetenskapliga påståenden. Jag var faktiskt beredd att gå så långt som att hävda att det är en förvillande text. Men tydligen är det som står i texten helt i sin ordning, och min kritik har andra orsaker. Från författaren själv : De anspråk som såg så knäppa ut, är alltså helt i sin ordning. Speciellt om författaren får säga det själv. Kanske att Gud finns, trots allt...?

Tingsrätten i Borås har ny information från Gud

Borås Tidning har rapporterat om ytterligare ett tragiskt fall där ett föräldrapar misshandlat sin dotter i tron att hon är en häxa. Detta är ett konkret och tragiskt exempel på vad religion gör för oss och vår förmåga att tänka. Föräldrarna har själva fått lära sig sedan barnsben att deras religiösa föreställningar är förankrade i verkligheten, och för den som inte förmår att skilja på verklighet och religion, får religionen tydliga negativa konsekvenser - i detta fall i form av ett oönskat beteende mot en liten flicka. Alltså, alla är ansvariga för vad man påstår om verkligheten inför sina barn - religiösa anspråk inkluderade - eftersom det får konsekvenser. Att man själv identifierar sig som "liberalteolog" eller "icke-fundamentalist" innebär inte på något sätt att man inte är ansvarig för vad man påstår. Men att man anser sig vara "liberalteolog" eller "icke-fundamentalist" betyder inte att man inte tror sig veta vad Gud har för åsikt i

Dåliga försök att legitimera religion, del 47 av 100

I en serie av 100 bloggposter förklarar jag varför jag inte låter mig övertygas att religion har en plats i ett anständigt samhälle. Argumenten som jag tar upp har använts av ateister eller troende. Här är den fyrtiosjunde. Det jag tror på är inte vetenskap, och behöver inte styrkas på samma sätt. Helt kort, det som gör att ett anspråk behöver styrkas är inte huruvida man kallar det vetenskapligt eller religiöst. Det som gör att ett anspråk behöver styrkas är hur man framställer anspråket inför andra och vilka rättigheter man förväntas få genom att göra ett anspråk. Gudstroende som påpekar att de är vetenskapliga skeptiker, gör detta antingen för att framstå som plausibla i sin gudstro eller för att deklarera att man vill ha ett mindre kritiskt bemötande för de föreställningar man betecknar som religiösa. Jag anser att en betydligt viktigare fråga än frågan om huruvida en skeptiker kan tro på Gud, är frågan om vad som händer om man besitter en föreställning, och får påvis

"Turn or burn" påminner om problemet med kristna skolor

Ibland bubblar det upp små skymtar av det utbildningssystem som vi gemensamt betalar för, och placerar vår framtid i. Bland friskolorna hittar vi t.ex. kreationistskolan Hannaskolan i Umeå, och bland de organisationer som driver skolor, hittar vi t.ex. sekten Livets Ord. Lite skämtsamt hade Livets Ords elever skrivet "turn or burn" på en banderoll i samband med studentfirandet - "vänd om eller brinn" - och när det kom reaktioner på detta, var det väldigt viktigt för de som känner sig allierade med lärarna på skolan att göra detta till en fråga om lämplighet. Per Ewert, lärare på en annan kristen skola, kommenterar detta så här: "Vi på vårt kristna gymnasium kollar inte heller våra elevers banderoller på flaket, det tar de själva ansvar för. Ställer vi upp på allt de skriver där eller gör på flaket? Inte säkert. Bör vi kolla varje detalj de gör? Nä. Om de tokar till det lite grann får de lära, precis som vi andra gjort genom livet. Är inte det en ganska v