I en serie av 100 bloggposter förklarar jag varför jag inte
låter mig övertygas att religion har en plats i ett anständigt samhälle.
Argumenten som jag tar upp har använts av ateister eller troende. Här är den tolfte,
som förhåller sig till skapelsetro. Detta specifika argument har använts av en
uttalad ateist. Lite bakgrund: En ung skapelsetroende kille berättade för mig,
i syfte att förklara varför det är vettigt att tro att jorden blott är några
tusen år gammal, hur data från åldersbestämningar egentligen bör gå till.
Tänk dig att du räddar
en kista med guldpengar från ett gammalt sjunket skepp. På mynten kan man läsa
av vilket år de präglades. På något står det 1510, på något står det 1496 och
på något står det 1503. Om du utifrån denna information ska svara på när
skeppet sjönk, så är det rimligaste tänkbara svaret att skeppet sjönk 1510
eller senare. Kanske 1511, kanske 1512, men inte 1506, eftersom ett skepp som
sjönk 1506 knappast kan bära med sig mynt som präglades 1510. Av detta kan vi
lära oss att man alltid ska utgå ifrån den yngsta åldern när man räknar ut när
en händelse har inträffat. Om radiometrisk datering av Sveriges berggrund säger
oss att jorden är minst 1 miljard år gammal, medan dendrokronologi inte tar oss
längre tillbaka än 10 000 år, kan man inte anta att jorden är 1 miljard år
gammal, utan snarare omkring 10 000 år.
(Jorden är drygt 4,5 miljarder år gammal.) Om man ska gå på
det yngsta eller äldsta datumet borde rimligtvis bero på vilken fråga man ställer.
Anledningen till att detta argument kan fungera, trots att det är så extremt
förvirrat formulerat, är att utsagan som görs om hur man bestämmer när ett
skepp sjönk, faktiskt är korrekt. Men man måste också anpassa svaret till
frågan som ställs, och om frågan istället handlar om hur länge mynt har
funnits, så måste vi anta att mynt fanns år 1496, och att mynt kanske rent av
har funnits längre än 1496.
Varför reagerar inte den skapelsetroende på detta? Varför
utvärderar han inte sina föreställningar på nytt? Skapelsetro är religiöst
betingat, och precis som andra religiösa dogmer är slutsatsen viktigare än argumenten.
Därför vill jag ta denne kreationist i försvar. Om man har ett förlåtande
förhållande till religion, har man passerat en gräns som har konsekvenser.
Frågan om kreationism
kontra evolution är en vetenskaplig fråga, det är inte ett problem man kan
belasta fenomenet religion. Jag accepterar inte detta försvar av religion. Skapelsetro
är religiöst betingat. Exemplet med skeppsbrottsanalogin visar hur extremt
dåliga argument en annars (till synes) vettig människa kan svälja, för att
försvara en fråga han vurmar för. Det beteendet har inget med vetenskap att
göra, det har med religion att göra. Sakfrågan är en vetenskaplig fråga, men
hur frågan hanteras är ett uttryck för religiöst tänkande. Man skulle kunna
tänka sig att hela dispyten om skapelse kontra evolution är en religiös fråga,
vilket det finns skapelsetroende som påstår, men av goda anledningar är frågor
om verklighetens beskaffenhet naturvetenskapliga frågor.
På detta vis liknar föreställningen att vi är skapade för
6000 år sedan föreställningen att det finns en Gud. Att någon gud över huvudet
taget skulle finnas på riktigt, är en befängd föreställning. Gudstro är
religiöst betingat, och har andra orsaker än att Gud skulle finnas på riktigt. Man
skulle kunna tänka sig att hela dispyten om huruvida Gud finns är en religiös
fråga, vilket det bl.a. finns gudstroende som påstår, men av goda anledningar
är frågor om verklighetens beskaffenhet naturvetenskapliga frågor.
Föregående - Nästa
Föregående - Nästa
Kommentarer
Skicka en kommentar