Fortsätt till huvudinnehåll

Inlägg

Visar inlägg från december, 2012
Startsidan      |      Min nya blogg!      |     YouTube     |      Twitter      |      Podcasts      |      Hall of fame     |      Evolution

En berättelse om en förhud

I juni 2012 erbjöd jag mig att klippa av Mattias Irvings  förhud. Han avböjde. Bakgrunden till att jag frågade, var att han och jag hade haft en diskussion om rituell omskärelse av små barn. Irving var egentligen inte speciellt förtjust i att man utsatte barn för detta, men satte föräldrarnas rätt att praktisera sin religion framför barnens rätt att slippa utstå detta angrepp. Detta var ett fult knep av mig, och jag kunde lika gärna ha skickat min retoriska fråga till någon annan, någon som betraktar omskärelse som något helt oproblematiskt, men eftersom detta var just en retorisk fråga och en uppmaning till tanke, är det bäst att fråga någon som är intresserad av att problematisera, ifrågasätta och tänka. Mattias Irving har svarat väldigt korrekt när han blivit ifrågasatt för sin något liberala syn på omskärelse. Han säger att han drar gränsen vid barnkonventionen (FN) och påpekar att barn har rätt till sin religiösa identitet. Religionsfrihet stannar inte vid rätten till sin t

Är det verkligen konstigt att man inte tror?

God Jul 2012

Andreas Carlson och Ola Mårtensson vill institutionalisera Gud

Jag vill börja med att tacka kristdemokraterna Andreas Carlson och Ola Mårtensson för att den dåliga retoriken man bjuder i artikeln somförsvarar julen som en kristen tradition och utropar den kommunala skolan till dess förvaltare. T.ex. ställs kyrkliga ceremonier mot julsamlingar i "svettiga gymnastiksalar", och vem vill inte fira i en fin kyrka framför en svettig gymnastiksal? Fina, och framför allt gamla jultraditioner ställs mot värdenihilism. Du som läser Carlsons och Mårtenssons text kanske börjar tänka i banor om falska dikotomier, för ingen utom möjligtvis skribenterna själva, kan rimligen tro att svettiga gymnastiksalar och värdenihilism är det enda tänkbara alternativet till att låta barnen utöva deras religion i skolan. Poängen som görs, är att "vi" har firat jul till minne av Jesu födelse sedan mer än tusen år tillbaka, och nu när dessa tusen år passerat, ska denna specifika orsak till julfirande institutionaliseras genom den kommunala grundskolan

Snabba pengar? Jag är skeptisk!

Visst finns system som kan ge dig garanterad vinst på Roulette. Men mitt bästa tips blir ändå att avstå, för det finns en del praktiska problem. Från en gammal diskussion med Roger Alsing : Tänk dig att du har en budget på 1000 kr, och att du satsar 20 kr på rött. Nu har du knappt 50% chans att vinna, och risken för förlust är drygt 50%. Att risken är lite större än chansen gör inget, för systemet tar hänsyn till förluster. Det ligger alltså 20 kr på bordet, och du har 980 kr kvar i fickan. Om du nu vinner, plockar du hem 40 kr till dina 980 kr, och har alltså nu 1020 kr. Mer än du började med. Det är bara att göra om denna procedur, för att pengarna ska fortsätta att växa. Men tänk att du förlorar. Du hanterar denna förlust helt enkelt genom att dubbla insatsen. Alltså, av dina 1020 kr, lägger du 20 kr på rött och förlorar. Nu har du 1000 kr kvar. Lägg då 40 kr på rött, och om du då vinner, får du 80 kr av banken, och resultatet blir att du sitter med 1080 kr på fickan. B

Om oförsonlig religionskritik

Petterson, Betnér, Frisk och Åhlén skriver ganska lockande om förståelse i en text som framställer Humanisternas religionskritik som oförsonlig. Men är oförsonlighet något dåligt? Helt oavsett om du tror på Gud eller inte, måste man förhålla sig till det faktum att vissa åsikter är av en sådan karaktär att de gör anspråk om den objektiva verklighet som vi alla antas existera i, och eftersom vetenskaplighet också är ett sekulärhumanistiskt värde, har vi ett uppenbart problem. Hur lämplig försoning är, beror på vad man försonas med. Alla har rätt till sina åsikter, oavsett om dessa handlar om huruvida ett julbord ska vara vegetariskt, ha en julskinka eller om man helt enkelt ska äta kalkon istället, eller oavsett om åsikterna handlar om något mycket större än så. Åsikter som inte förankras i något annat än smak, är fullkomligt oproblematiska. Men en åsikt kan vara förankrad i så mycket annat. T.ex. kan man ha politiska motiv bakom att bete sig som man gör. Även valet av mat kan var

Religionsskeptiker och kristendomshatare?

Hej!  Efter att ha hört dig på Människor och tro undrar jag om du ser någon skillnad på begreppen religionsskeptiker och kristendomshatare? Det finns många som är det senare men hellre rubricerar sig som det förra.  Sedan undrar jag om du har någon referens på att utbildning om religion minskar religiositeten hos enskilda individet, det var ett samband jag hört nämnas förut men aldrig sett någon referens på, men du har kanske koll på det? Man säger ju inte saker som fakta om det inte är fakta?  Sedan tror jag att din farhåga att avslutningar i kyrkan skulle påverka barnen att bli kristendomspositiva är starkt överdrivna. Har har inte hört en enda som minns dessa skolavslutningar som om de hade någon som helst betydelse för deras livsåskådning under uppväxten eller som vuxna (själv född under andra halvan av -70talet, varit med om skolavslutningar i kyrkan under hhögstadiet, men inte under låg-och mellanstadiet). Oron är knappast befogad utifrån verkligeheten, känns teoretiskt mö

Skinkuppropet

Alla eventuella likheter med verkligheten är slumpmässiga. Grammofonupproret: Mot bakgrund av att andelen musikkonsumenter som köper fysiska skivor minskar, vill grammofonindustrin ha en lagändring som låter dem använda grundskolan till att lära barn att köpa fysiska grammofonskivor istället för digital musik. Grammofonindustrin lutar sig mot att det tillhör "svensk kultur" att ha en rejäl samling LP-skivor hemma. Skinkuppropet: Mot bakgrund av att andelen muslimer ökar i Sverige, vill köttindustrin ha en lagändring som låter dem använda grundskolan till att servera julskinka i samband med julavslutningen. Köttindustrin lutar sig mot att det tillhör "svensk kultur" att äta julbord med julskinka. Adventsuppropet: Mot bakgrund av att tiotusentals medlemmar lämnar Svenska Kyrkan årligen, vill präster ha en lagändring som låter dem använda grundskolan till att servera deras religion i samband med högtidliga avslutningar. Prästerna lutar sig mot att det t

Metafysik

Efter att ha pratat med en kristen naturvetenskaplig forskare, har jag blivit mer bekymrad över att anspråk delas upp i olika domän. Vetenskap sysslar med att beskriva och förklara naturliga och sociala fenomen. Denna uppdelning framstår som fullkomligt begriplig, där fenomen som cancer, evolution, gravitation och benbrott är naturliga, medan fenomen som skvaller, retorik, gudstro och moral är sociala. Inom bl.a. kristen vetenskap finns ett tredje domän; det metafysiska. Metafysiska anspråk är förvillande lika naturliga anspråk i sin karaktär. Jämför t.ex. anspråket "evolution förekommer" och "Gud finns". Likheten mellan dessa anspråk är att båda säger något om den objektiva verklighetens beskaffenhet. Men den mest iögonfallande skillnaden är denna: Naturvetenskapliga anspråk som varken bidrar med förklaringsvärde eller stöds av evidens avfärdas, men metafysiska anspråk som varken bidrar med förklaringsvärde eller stöds av evidens avfärdas inte. Med tanke p

Människor och tro

Idag medverkade jag i samhällsprogrammet Människor och tro för att diskutera kyrkan och skolan. Programmet finns att lyssna på i 30 dagar (från skrivande stund). Efter programmet chattade jag och prästen Albin Tanke med lyssnarna, med Åsa Furuhagen som moderator. Jag har bevarat chattloggen rakt av, med sina slarvfel och brister. Åsa Furuhagen:   Välkomna till chatten! Våra gäster kommer vara på plats från klockan 15. Skriv gärna en fråga i era inlägg så blir det lättare att diskutera/ Åsa Furuhagen, Moderator 12:25, 14 December 2012 Åsa Furuhagen:   Tack för era första frågor! Vill påminna om att hålla inläggen ganska korta och att de gärna ska innehålla en fråga som våra gäster kan svara på. För att det inte ska bli för svårt att följa chatten kommer jag göra en varsam redigering av de längre inläggen så att frågorna blir tydliga. 13:19, 14 December 2012 Åsa Furuhagen:   Nu startar chatten. Välkomna Albin Tanke och Anders Hesselbom med era svar! 15:00, 14 December

Hästar finns!

Låt oss först och främst konstatera att Gud inte finns. Inga gudar finns på riktigt. Det är inte speciellt svårt att peka ut brister i argumentationen för de som påstår att gud finns, och kristna med vetenskaplig träning blir väldigt generade när man vill diskutera vad de tror på. De som sysslar med vetenskap är nämligen mycket medvetna om att de hypoteser som inte kan styrkas, antingen måste tas på tro eller avfärdas . Hur du hanterar en misslyckad hypotes, säger inget alls om hypotesens korrekthet, men en hel del om personens objektivitet och intresse för att veta hur något verkligen förhåller sig. Förekomsten av evolution är något man kan acceptera på evidens allena, att Gud finns är något man måste ta på tro. De troende som ogärna försvarar sin tro, utan väljer att bygga upp rökridåer i form av argumentationstrick, förstår detta. Men man rår inte för att man är troende, man kan inte kräva av någon att han ska sluta tro. Det heter "tro" för att det är ett grundlöst försa

Är man över 40 måste man få säga "neger"!

Jag vet inget om äktheten i detta citat, men Facebook-gruppen "Kränkta vita män" har antytt att den gamla moderata arbetsmarknadsministern Sven Otto Litterin har skrivit ett märkligt inlägg. Jag vill först bara säga att jag gärna, av ren hänsyn till Litterin, säger "negerboll" när Litterin närvarar, och att jag gärna säger "chokladboll" annars. Det är inte lätt att vara politiskt korrekt. Först förbjöds pepparkaksgubbar i Laxå. Och sen var det ett "missförstånd". Och där fick Sverigedemokraterna en procent till i opinionen. Suck. Kan vi inte bara komma överens om att det är ok med skolavslutning i kyrkan - utan att barnen behöver bli pådyvlade en viss tro. Att det är ok att t o m sjunga en psalm som t ex Den blomstertid nu kommer, utan att världen rämnar? Man kan t o m sträcka sig så långt att kalla en negerboll för en negerboll utan att vara rasist. Det kanske är så enkelt att man är över 40 och faktiskt gillar havrebollar med choklad och koko

"Du vet väl om att Gud inte finns på riktigt?"

Nu pågår den traditionella diskussionen om Svenska Kyrkans själajakt, och med den anledningen påminner debattören Camilla Grepe att man som förälder ibland måste ställa små omsorgsfulla kontrollfrågor till sina barn när man t.ex. tittar på otäcka tv-program. "Du vet väl om att spöken inte finns på riktigt?" Detta är en omsorg som betryggar barnet om att man kan titta vidare och låta sig engageras av vad man nu tittar på. Kanske en julkalender med spöken? Grepe skriver vidare i samma kommentar att man skulle önska att man fick följa med på skolavslutningen i kyrkan, och påminna barnet att inte heller några gudar finns på riktigt. När Svenska Kyrkan helt öppet argumenterar som de gör, och helt öppet argumenterar för vad de vill göra med barnen, kanske Camilla Grepes tanke inte är så dum. Att lyssna på en präst tillsammans med sitt barn, kanske inte alls är så tokigt, om man får påminna om vilka saker som prästen säger naturligtvis inte är på riktigt. Det är en premiss som

Jan Björklund har svalt ett lätt bete

I kölvattnet efter 2012 års julkalender är det uppenbart för mig att jag är enig med de troende om att indoktrinering är något dåligt. Julkalendern som visades i SVT hade "ockulta inslag", och anmäldes flera gånger om till Granskningsnämnden för att ha "uppmanat till ockultism" och "indoktrinerat barn till spiritism" . Jag har väldigt svårt att se att vi har att göra med indoktrinering, men jag kan hitta argument för varför det är något dåligt med att ha med spöken i en julkalender, när karaktärerna kan prata med dem. Vi lever trots allt i en värld där spöktro inte stannar vid ett fantasieggande barnprogram på tv. Spöktro är en given premiss i flera populära tv-program där påstådda medium pratar med döda människor, och en betydande andel vuxna människor tror att man kan kontakta avlidna släktingar. Sifo säger i en undersökning initierad av Svenska Dagbladet att det skulle kunna vara 21 procent som tror att spöken finns, och att 20 procent som tror att de