Fortsätt till huvudinnehåll
Startsidan      |      Min nya blogg!      |     YouTube     |      Twitter      |      Podcasts      |      Hall of fame     |      Evolution

Natalia Kazmierska i IKON1931, lite mer av samma

Att skriva kritiskt mot religion är en sak. Att skriva kritiskt om icke-religion är också ok. Att skriva kritiskt om ateister skapar irritation, inte för att någon känner sig träffad, utan för att den som kritiserar borde veta bättre. Låt oss titta (igen) på Natalia Kazmierskas retoriska fråga "vad har ateister gjort för samhällets svaga?"

Det som förmodligen påpekades för henne sedan hon skrev sin krönika i februari, är att ateister gör en hel del för samhällets svaga och att ateister inte är en grupp. När IKON1931 intervjuar henne, har hon till synes inte bearbetat detta något vidare, utan ventilerar istället något som liknar föreställningen att ateister är arga. Scenariot att hon har sagt något generaliserande och att människor reagerar på det, existerar inte hos Kazmierska. Det verkar snarare vara så att ateister arga och intoleranta.
– Jag fick otroligt många arga mail. Folk skrev att sådant här inte borde få publiceras i en svensk tidning. Jag har många gånger skrivit kritiskt mot religion, men det väcker absolut inte samma känslor. De troende verkar mer toleranta än ateisterna. Jag fick säkert 15 mail från humanisternas ordförande Christer Sturmark, berättar hon.
Om jag påstår att icke-frimärkssamlare orsakade sundsvallsbranden 1888, hoppas jag att det väcker irritation för att resonemanget är så tokigt som det är, inte för att de som inte samlar på frimärken känner sig utpekade. Icke-frimärkssamlare är inte en grupp i den bemärkelse man normalt menar, och att påstå att dessa har något utmärkande attribut, är att generalisera. Att prata om att medlemmar i en grupp har speciella attribut, kan vara generaliserande nog. Och mitt påstående om icke-frimärkssamlarnas skuld sundsvallsbranden, är ändå korrekt.

Om man tycker att kyrkor gör bra saker, kan man inte dra slutsatsen att de som inte tror på Gud skulle göra mindre. Om någon insinuerar detta, är irriterade svar ett hälsotecken.

Kommentarer

  1. "det är ganska komplicerat", håller inte med Kazmierska på så många plan

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Bibelns böcker på engelska

Ibland vill man dela roliga bibelord till med sina internationella vänner, men då gäller det att kunna källförteckna så att de förstår. Därför har jag gjort en liten lista över bibelns böcker, beteckning och engelska motsvarighet. Jag har hämtat de svenska benämningarna från Bibel 2000. Gamla Testamentet: Första Moseboken el. Genesis (1 Mos): Genesis Andra Moseboken el. Exodus (2 Mos): Exodus Tredje Moseboken el. Leviticus (3 Mos): Leviticus Fjärde Moseboken el. Numeri (4 Mos): Numbers Femte Moseboken el. Deuteronomium (5 Mos): Deuteronomy Josua (Jos): Joshua Domarboken (Dom): Judges Rut (Rut): Ruth Första Samuelsboken (1 Sam): 1 Samuel Andra Samuelsboken (2 Sam): 2 Samuel Första Kungaboken (1 Kung): 1 Kings Andra Kungaboken (2 Kung): 2 Kings Första Krönikeboken (1 Krön): 1 Chronicles el. 1 Paralipomenon Andra Krönikeboken (2 Krön): 2 Chronicles el. 2 Paralipomenon Esra (Esr): Ezra el. 1 Esdras Nehemja (Neh): Nehemiah el. 2 Esdras Ester (Est): Esther el. 1-2 Maccabe

Mattias Irving bör frikännas

Häromdagen ställdes Mattias Irving inför rätta efter att ha visat ohörsamhet inför ordningsmakten. Irving är, på nästan alla tänkbara sätt, min meningsmotståndare. Jag delar definitivt inte hans åsikter om speciellt mycket. Just denna gång handlade ohörsamheten i fråga om att störa en nazistdemonstration med bl.a. psalmsång. Hur meningsmotståndare bör bemötas, är en av de frågor där vi verkligen går isär och denna gång var det nazisterna som var meningsmotståndaren. Både Irving och jag är antinazister, men jag dök inte upp för någon motaktion, det gjorde Irving. Han tog en kula för oss. Civil olydnad är en balansgång, och inte alltid är meningsmotståndaren just nazister. Vem du föraktar, beror på vem du är. Eftersom t.ex. ateister är lika föraktade som nazister i vissa läger - det finns vissa kristna sällskap som odlar myten att Hitlers ateism ledde honom till förintelsen - bör man ha ett system där spelreglerna är konsekventa. Det viktiga är inte vad man protesterar mot, utan

Har naturvetenskapen en naturalistisk bias?

Diskussionen om huruvida vetenskapen är agnostisk eller inte fortsätter. I praktiken är vetenskapen både ateistisk och gudsförnekande, bl.a. beroende på kravet att teorier måste kunna falsifieras, vilket i princip är omöjligt när man tar höjd för övernaturliga agenter. Rent tekniskt är vetenskapen agnostisk - ingen kan veta någonting om någonting - särskilt inte om verkligheten kontrolleras av gudar och demoner. Därför måste evidenslägen bedömas och därför bortser vetenskapen i praktiken från Gud. Och alla andra övernaturliga väsen. Non est ponenda pluralitas sine necessitate. Detta faller såklart inte i god jord hos den som faktiskt tror att övernaturliga väsen existerar. De vill gärna att vetenskapen ska ta särskilda hänsyn till just deras specifika föreställningar, och när så inte sker, har vi att göra med en konspiration. Här är ytterligare några invändningar som inkommit. Hittills. 1. Vetenskapen har förutfattade meningar om att gud inte finns 2. Ingen vet hur gravitation fungerar