Fortsätt till huvudinnehåll
Startsidan      |      Min nya blogg!      |     YouTube     |      Twitter      |      Podcasts      |      Hall of fame     |      Evolution

Kort kommentar om VoF's anklagelse

När man ger sig in i Vetenskap och Folkbildnings diskussionsforum, så godkänner man att forumadministrationen är åklagare, domare och kontrollerar vad som publiceras om domarna. För sakens skull, vill jag bara kommentera att det som påstås om mig på forumet - hot om att röja en forummoderators identitet - är ett falskt påstående. Detta inlägg är en motvillig kommentar från min sida, men eftersom VoF har friheten att påstå detta om mig, så har jag valt att svara, dock utan att hänga ut någon personligen. Mot slutet av min vistelse där var jag ständigt uppvaktad av forumets moderatorer genom PM fyllda med mer eller mindre legitima åsikter om mig. Vissa mer legitima, andra mindre legitima. I en sådan konversation, tolkar en moderator att jag ämnar att röja någons identitet, vilket inte är tillåtet. Eftersom han direkt reagerar på det, får jag en chans att dementera, och samtalet fortsätter. Senare hänvisar han till detta igen, varpå jag berättar att det inte finns något att oroa sig för, eftersom jag aldrig skulle göra något sådant. Alltså, hela idén om identitetsröjning kom inte från mig, utan var något denna moderator hade kommit på att jag kanske tänkte göra, men eftersom han var öppen mot mig och jag fick dementera, så borde allt vara lugnt. Några dagar senare går VoF ut med att jag har hotat att röja en moderators identitet. Jag kontaktade givetvis ansvariga personer, men eftersom moderatorn i fråga var så säker på hur han uppfattade det jag hade skrivit, så var det den versionen som var den som gällde, och i egenskap av både åklagare, domare och publicist, så har man rätt att skriva vem som gör sig skyldig till vad, oavsett intentionen från den som anklagas. Anklagelsen som VoF har publicerat mot mig, är alltså falsk, och det ger mig en chans att förtydliga hur jag ser på frågan om anonymitet. Jag ogillar att personer som diskuterar, och modererar diskussioner på ett forum som saknar ansvarig utgivare är anonyma, men jag respekterar det utan förbehåll. Att situationer som denna uppstår, beror på hur forumadministrationen jobbar, och förmodligen är anklagelser om överträdelser av mer eller mindre uttalade regler, som riktas mot andra än mig, också av varierande kvalité, även om de flesta påstående är mer svävande än just det specifika påståendet jag dementerar. I andra fall hänvisar man till t.ex. "ohörsamhet" eller "allmän okänslighet". Det jag vill ha sagt i denna kommentar, är att deras anklagelse om hot om identitetsröjning, inte är korrekt, och eftersom anklagelserna görs offentligt på nätet, vill jag även att svaret ska vara lika offentligt, med den skillnaden att jag inte vill hänga ut någon personligen.

Uppdatering 2015-04-25: Forumets administratör har bett om min tillåtelse att publicera det påstådda hotet, vilket jag har godkänt och ser som en upprättelse.

Uppdatering 2015-05-02: Idag tog jag emot ett mail från VoF:s forumadministratör, skickat igår kväll, så från och med idag (nästan tre år senare) vet jag varför man påstår att jag har hotat att röja en persons identitet, trots att så aldrig skett. Jag nämnde i förbifarten för en person jag trodde jag kunde lita på, att jag faktiskt har googlat på en användare. Jag vet att detta var dumt gjort, och jag brukar verkligen inte göra så, men den gången ansåg jag mig ha skäl. Och i samband med detta påpekar man rätten att vara anonym på nätet för mig, vilket jag svarar att jag håller med om och värnar om. Så tvärt emot vad som påstås om mig på VoF:s forum, så har jag inte hotat att röja någons identitet, uttalat något sådant hot eller ens haft några sådana intentioner. Det påstås, trots att det helt enkelt inte är sant.

Kommentarer

  1. Det finns ett allvarligt problem med modereringen på VoF. Dessutom har tonen inom den interna diskussionen blivit tonårsmässigt pueril och Rinkebymässigt raljant. Inget man kopplar ihop med kunnande, respekt, hyfs eller förstånd. Är alla numera autodidakta experter eller tror de bara att de är det? Det är mycket mer självgodhet i alla kommentarer, mer svepande nedlåtenhet och usel distans än i mina barnbarns kommentarer. Jag förstår mycket väl Din irritation, själv har jag fortfarande medföljning och förbluffas över den nivå jag inte trodde var möjlig på universitetsplanet.....PISA slår igenom överallt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tänker rätt ofta på PISA.
      Jag tycker de usla resultaten avspeglar sig överallt, undrar vad det är som dom läser nuförtiden. Och vilka "krav" som egentligen ställs och på vilka grunder betyg sätts.
      Unga professorer säger "ejengklien". Ingen kan uttala Champs Elysées och alla tycks tro att von Rosen ska uttalas som det står; "Von" Rosen.

      För nu länge sen läste jag på KomVux. Jag var mycket angelägen om att få högsta möjliga betyg eftersom jag satt målet högt, och bad en lärare vars intentioner varit oklara inför ett prov att ge mig chansen att skriva om ifall jag missuppfattat något i ämnet.
      Men hon svarade:
      "Nej, du har redan så höga betyg så du kan inte få fler".
      Ibland grubblar jag över det där, vad det betydde. Men det är nåt lurt i skolsystemet, flera hundar begravna.

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Bibelns böcker på engelska

Ibland vill man dela roliga bibelord till med sina internationella vänner, men då gäller det att kunna källförteckna så att de förstår. Därför har jag gjort en liten lista över bibelns böcker, beteckning och engelska motsvarighet. Jag har hämtat de svenska benämningarna från Bibel 2000. Gamla Testamentet: Första Moseboken el. Genesis (1 Mos): Genesis Andra Moseboken el. Exodus (2 Mos): Exodus Tredje Moseboken el. Leviticus (3 Mos): Leviticus Fjärde Moseboken el. Numeri (4 Mos): Numbers Femte Moseboken el. Deuteronomium (5 Mos): Deuteronomy Josua (Jos): Joshua Domarboken (Dom): Judges Rut (Rut): Ruth Första Samuelsboken (1 Sam): 1 Samuel Andra Samuelsboken (2 Sam): 2 Samuel Första Kungaboken (1 Kung): 1 Kings Andra Kungaboken (2 Kung): 2 Kings Första Krönikeboken (1 Krön): 1 Chronicles el. 1 Paralipomenon Andra Krönikeboken (2 Krön): 2 Chronicles el. 2 Paralipomenon Esra (Esr): Ezra el. 1 Esdras Nehemja (Neh): Nehemiah el. 2 Esdras Ester (Est): Esther el. 1-2 Maccabe

Har naturvetenskapen en naturalistisk bias?

Diskussionen om huruvida vetenskapen är agnostisk eller inte fortsätter. I praktiken är vetenskapen både ateistisk och gudsförnekande, bl.a. beroende på kravet att teorier måste kunna falsifieras, vilket i princip är omöjligt när man tar höjd för övernaturliga agenter. Rent tekniskt är vetenskapen agnostisk - ingen kan veta någonting om någonting - särskilt inte om verkligheten kontrolleras av gudar och demoner. Därför måste evidenslägen bedömas och därför bortser vetenskapen i praktiken från Gud. Och alla andra övernaturliga väsen. Non est ponenda pluralitas sine necessitate. Detta faller såklart inte i god jord hos den som faktiskt tror att övernaturliga väsen existerar. De vill gärna att vetenskapen ska ta särskilda hänsyn till just deras specifika föreställningar, och när så inte sker, har vi att göra med en konspiration. Här är ytterligare några invändningar som inkommit. Hittills. 1. Vetenskapen har förutfattade meningar om att gud inte finns 2. Ingen vet hur gravitation fungerar

Sverigedemokraterna och åsiktskorridoren

Nej, jag tror inte än på att Sverigedemokraterna är Sveriges största parti, men oavsett om Yougovs undersökning stämmer eller inte, så ger den en fingervisning av hur det kan gå för oss. Jag tror att åsiktskorridoren är en viktig orsak till deras framgång. Det är med lite åsiktskorridoren som det är med Gud. Det spelar ingen roll om den finns eller inte, den har sina konsekvenser ändå. Även en icke-existerande Gud kan vara trodd på och även en icke-existerande Gud kan vara låtsaskompis eller mental snuttefilt åt en troende. Även en icke-existerande åsiktskorridor kan utgöra ett enormt problem för den som råkar kliva utanför, vilket brukar visa sig när det handlar om de uppenbara problemen Sverige har med migrationspolitiken. Den är dyr och ineffektiv. Visst, den göder opportunister som Bert Karlsson, men den är långt ifrån optimal. Även då kritiken mot flyktingpolitiken kommer från annat håll än SD, kanske rent av i syfte att komma till bukt med problemen så att vi kan hjälpa f